BMW en andere fabrikanten van premiummodellen moeten wel naar zuinigere varianten toe dan tot nog toe gebruikt. Ze moeten immers in 2016 voldoen aan het verbruiksgemiddelde voor de industrie van 34,1 mpg (ofwel 54,9 km op 3,785 liter ofwel 14,5 kilometer op één liter). De BMW-vloot van personenwagens en lichte trucks (suv’s) had volgens het Amerikaanse NHTSA vorig jaar een gemiddelde van respectievelijk 27,5 en 23,1 miles per gallon. Ze zijn er dus nog lang niet.

BMW heeft nog geen model op de Amerikaanse markt met een viercilinder. De nieuwe viercilinder turbomotor die op dit moment in ontwikkeling is, moet dezelfde prestaties kunnen leveren als de zescilinder in de nieuwe 528i. De product manager van de 5-Serie, Willem Rombauts, heeft tijdens testritten in Amerika gezegd dat de viercilinder naar de VS zal komen en dat er een gerede kans is dat hij ook in het instapmodel van de 5-Serie komt.

De komst van de 5-Serie hybride was al eerder dit jaar bevestigd voor introductie in 2011, maar het is nog niet bekend op welke markten hij beschikbaar zal komen. Downsizing van de motoren zal eveneens van toepassing zijn op de 7-Serie waarvoor een zescilinder in de planning staat. De laatste zescilinder in het topmodel werd achttien jaar geleden geïntroduceerd.