Ghosn zegt dit in een interview met Financial Times. Een van zijn collega’s, Sergio Marchionne van Fiat Group, zegt herhaaldelijk dat een autofabrikant in ieder geval een productie van zes miljoen eenheden per jaar moet behalen om te kunnen overleven. Dat vindt Ghosn ‘onzin’. In de huidige tijden van grote investeringen in nieuwe technologieën en opkomende markten. "Het gaat niet om de schaalgrootte als zodanig maar het gaat erom hoe je die schaalgrootte voor je laat werken. Je kunt best heel veel auto’s bouwen en toch nog steeds niks verdienen." De enige zekerheid die er is, zo stelt Ghosn, is dat de trend van consolidatie zich versneld doorzet. "Je weet niet wie bij wie op schoot springt en wanneer en waarom, maar dat is wel wat gaat gebeuren."

Renault-Nissan leed grote verliezen en Avtovaz, de Russische partner, stond op het rand van faillissement.  Maar Avtovaz zou nu weer een productie kunnen draaien van zes- tot zevenhonderdduizend eenheden dankzij Russische slooppremies. Ghson denkt met zijn alliantie op een productie van zeven miljoen eenheden per jaar te kunnen uitkomen, inclusief Avtovaz. Maar het aantal is weer exclusief de miljoen auto’s die Daimler bouwt en waarmee Renault-Nissan recentelijk een samenwerking sloot op het gebied van kleine auto’s, motoren, bedrijfsauto’s en elektrische auto’s. Analisten in de autowereld zijn sceptisch over het succes van deze samenwerking (de deal met Chrysler was bepaald geen succes) omdat de ingenieurs van Daimler terughoudend zouden zijn met het delen van hun kennis met Renault. Maar Ghosn wuift de kritiek weg. "We hebben heel specifieke projecten afgesproken met Daimler. Dit is geen vage samenwerking. We hebben eerst de projecten aangewezen en daarna de deal gesloten."

Ghosn krijgt ook veel kritiek over het feit dat hij de elektrische auto zo evangeliseert. Critici zeggen dat de toekomst van Renault-Nissan ervan zou kunnen afhangen als het elektrische project mislukt. Maar Ghosn benadrukt in het interview dat maar vijf miljard van de 35 miljard euro die de groep in de jaren 2007 – 2012 investeert in ontwikkeling bestemd is voor elektrische auto’s. De stelling dat ev’s moeilijk winstgevend te maken zouden zijn, bestrijdt Ghosn. Tegen het einde van 2013 verwacht hij behoorlijk aan elektrische auto’s te kunnen verdienen. Tegen die tijd heeft de Renault-Nissan Alliantie een capaciteit voor vijfhonderdduizend elektrische auto’s.