Nieuw Zweeds automerk Smite klaar voor serieproductie

‘Een auto met de CO2-footprint van een jong poesje.’ Zo afficheert het Zweedse Smite zijn milieuvriendelijke, ultralichte auto.

Het nieuwe Zweedse automerk van Vehiconomics in Stockholm is klaar voor de markt, want bijna alle financieringen zijn rond om de serieproductie te beginnen, stelt projectleider Håkan Lutz.
Voor het project is relatief weinig geld nodig, zegt hij: ongeveer 10 miljoen kronen (=1 miljoen euro). Er zijn al enkele investeerders gevonden maar Lutz wil nog niet zeggen wie dat zijn. Er worden nog investeerders gezocht met speciale competenties. Ingvar Kamprad, de oprichter van IKEA wordt als perfect voorbeeld genoemd. Lutz zegt dat het niet gaat om ‘auto’ als product maar iets geheel nieuws, omdat niemand wil investeren in auto’s.
Het nieuwe aan de Smite is het materiaal en de manier van produceren. De Smite weegt maar een tiende deel van een normale auto. Het prijskaartje komt op maximaal 50.000 kronen (5000 euro), inclusief BTW en andere belastingen.

De Smite heeft een direct ingespoten tweetactmotor van 49cc met een brandstofverbruik van 1:50. De motor krijgt een traploze automatische versnelling en levert 10 pk. De topsnelheid ligt rond de 90 km/u. Er is plaats voor twee volwassen personen, een tas, een computertas en een beauty case.

Na de zomer komt er een elektrische versie met een vermogen van 7 kilowatt ofwel ongeveer 10 pk. De zogenaamde naafmotor zit in het wiel waardoor de kracht direct op het wiel wordt overgebracht. De prijs van de elektrische versie zal rond de 80.000 kronen ofwel 8000 euro liggen.

De productie is in Zweden en niet in het goedkopere China. "We willen controle houden over de kwaliteit en we willen met de Smite een echt Zweeds merk in de markt zetten", aldus Lutz.
De onderdelen worden wel vanuit de hele wereld geïmporteerd.
Lutz ziet Stockholm niet als belangrijkste stad voor de verkoop. Hij heeft meer vertrouwen in Parijs.

Het merk heeft ook al een eigen Facebook-pagina met 336 vrienden: zie www.facebook.com/pages/Smite/77317523514

bron: www.mysmite.com en Zweden Vandaag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nieuw Zweeds automerk Smite klaar voor serieproductie - Automobielmanagement.nl

Nieuw Zweeds automerk Smite klaar voor serieproductie

‘Een auto met de CO2-footprint van een jong poesje.’ Zo afficheert het Zweedse Smite zijn milieuvriendelijke, ultralichte auto.

Het nieuwe Zweedse automerk van Vehiconomics in Stockholm is klaar voor de markt, want bijna alle financieringen zijn rond om de serieproductie te beginnen, stelt projectleider Håkan Lutz.
Voor het project is relatief weinig geld nodig, zegt hij: ongeveer 10 miljoen kronen (=1 miljoen euro). Er zijn al enkele investeerders gevonden maar Lutz wil nog niet zeggen wie dat zijn. Er worden nog investeerders gezocht met speciale competenties. Ingvar Kamprad, de oprichter van IKEA wordt als perfect voorbeeld genoemd. Lutz zegt dat het niet gaat om ‘auto’ als product maar iets geheel nieuws, omdat niemand wil investeren in auto’s.
Het nieuwe aan de Smite is het materiaal en de manier van produceren. De Smite weegt maar een tiende deel van een normale auto. Het prijskaartje komt op maximaal 50.000 kronen (5000 euro), inclusief BTW en andere belastingen.

De Smite heeft een direct ingespoten tweetactmotor van 49cc met een brandstofverbruik van 1:50. De motor krijgt een traploze automatische versnelling en levert 10 pk. De topsnelheid ligt rond de 90 km/u. Er is plaats voor twee volwassen personen, een tas, een computertas en een beauty case.

Na de zomer komt er een elektrische versie met een vermogen van 7 kilowatt ofwel ongeveer 10 pk. De zogenaamde naafmotor zit in het wiel waardoor de kracht direct op het wiel wordt overgebracht. De prijs van de elektrische versie zal rond de 80.000 kronen ofwel 8000 euro liggen.

De productie is in Zweden en niet in het goedkopere China. "We willen controle houden over de kwaliteit en we willen met de Smite een echt Zweeds merk in de markt zetten", aldus Lutz.
De onderdelen worden wel vanuit de hele wereld geïmporteerd.
Lutz ziet Stockholm niet als belangrijkste stad voor de verkoop. Hij heeft meer vertrouwen in Parijs.

Het merk heeft ook al een eigen Facebook-pagina met 336 vrienden: zie www.facebook.com/pages/Smite/77317523514

bron: www.mysmite.com en Zweden Vandaag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding