Audi en Porsche ruziën over sportwagen

Bij Europa’s grootste autofabrikant is een interne strijd uitgebroken over wie de eindregie dient te hebben bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie sportwagens met middenmotor.

Zowel Audi als Porsche zouden graag het laatste woord willen hebben. De modelserie is bedoeld als opvolger voor de R8 en de Boxster/Cayman. Het ontwerp moet in 2015 klaar zijn. Door uit te gaan van zogeheten bouwkasten zijn er meerdere varianten mogelijk, variërend van een relatief kleine Porsche t/m een waardige opvolger voor de genoemde Audi R8. Het merk met de vier ringen heeft ook plannen voor een compactere R4, al dan niet in elektrische vorm (e-Tron).
Moeder Volkswagen wenst geen commentaar te geven op de familievete. Begin dit jaar toonde het Duitse automerk op de autoshow van Detroit de Bluesport, een studiemodel voor een roadster. Door uit te gaan van een modulair bouwdoossysteem kunnen de kosten van een dergelijk model met afgerond 20 procent worden gedrukt. Porsche zou bij de ontwikkeling volgens eerdere berichten een leidende rol krijgen, maar die wordt nu dus door Audi betwist.
De beslissing wie de ontwikkeling ter hand gaat nemen, valt voor oktober. Dat laat Michael Macht, de eerste man van Porsche weten. Trekt dit merk aan het kortste eind, dan kan dat als gebrek aan vertrouwen in de kernactiviteit van het merk worden beschouwd, namelijk het ontwerpen en bouwen van sportwagens. Audi heeft reeds een leidende rol bij de ontwikkeling van modellen met in lengterichting voorin geplaatste motoren (A4 t/m A8). Moeder Volkswagen heeft de eindregie bij auto’s met dwars voorin geplaatste motor. Mag Audi de ontwikkeling van de sportwagenmodellen met middenmotor onder zijn hoede nemen, dan verlangt Porsche compensatie. Bijvoorbeeld in de vorm van de ontwikkeling van achterwiel aangedreven 4-deurs modellen op basis van de Panamera.
Het is de bedoeling dat op basis van het modulaire platform zoals gezegd reeds in 2015 de eerste ‘interpretaties’ op de markt komen. In het geval van de Porsche gaat het overigens om een circa 4 meter lang type dat onder de Boxster/Cayman in het gamma moet komen. Met dit extra model moet de afzet bij de sportwagenspecialist conform de doelstelling van Volkswagen topman Martin Winterkorn kunnen groeien naar 150.000 auto’s per jaar. Porsche heeft al sinds 2007 plannen voor een kleiner sportwagenmodel, maar kan de ontwikkelingskosten in zijn eentje niet ophoesten. Als gevolg van de overname door Volkswagen staat het project nu weer op de agenda. Het is de verwachting dat in een later stadium ook de Boxster/Cayman de overstap naar het bouwdoossysteem zal maken. Het icoon 911 mag een uitzonderingspositie blijven innemen. De Cayenne is reeds sinds 8 jaar genetisch verwant aan een Audi (Q7) en een Volkswagen (Touareg). 

Audi en Porsche ruziën over sportwagen - Automobielmanagement.nl

Audi en Porsche ruziën over sportwagen

Bij Europa’s grootste autofabrikant is een interne strijd uitgebroken over wie de eindregie dient te hebben bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie sportwagens met middenmotor.

Zowel Audi als Porsche zouden graag het laatste woord willen hebben. De modelserie is bedoeld als opvolger voor de R8 en de Boxster/Cayman. Het ontwerp moet in 2015 klaar zijn. Door uit te gaan van zogeheten bouwkasten zijn er meerdere varianten mogelijk, variërend van een relatief kleine Porsche t/m een waardige opvolger voor de genoemde Audi R8. Het merk met de vier ringen heeft ook plannen voor een compactere R4, al dan niet in elektrische vorm (e-Tron).
Moeder Volkswagen wenst geen commentaar te geven op de familievete. Begin dit jaar toonde het Duitse automerk op de autoshow van Detroit de Bluesport, een studiemodel voor een roadster. Door uit te gaan van een modulair bouwdoossysteem kunnen de kosten van een dergelijk model met afgerond 20 procent worden gedrukt. Porsche zou bij de ontwikkeling volgens eerdere berichten een leidende rol krijgen, maar die wordt nu dus door Audi betwist.
De beslissing wie de ontwikkeling ter hand gaat nemen, valt voor oktober. Dat laat Michael Macht, de eerste man van Porsche weten. Trekt dit merk aan het kortste eind, dan kan dat als gebrek aan vertrouwen in de kernactiviteit van het merk worden beschouwd, namelijk het ontwerpen en bouwen van sportwagens. Audi heeft reeds een leidende rol bij de ontwikkeling van modellen met in lengterichting voorin geplaatste motoren (A4 t/m A8). Moeder Volkswagen heeft de eindregie bij auto’s met dwars voorin geplaatste motor. Mag Audi de ontwikkeling van de sportwagenmodellen met middenmotor onder zijn hoede nemen, dan verlangt Porsche compensatie. Bijvoorbeeld in de vorm van de ontwikkeling van achterwiel aangedreven 4-deurs modellen op basis van de Panamera.
Het is de bedoeling dat op basis van het modulaire platform zoals gezegd reeds in 2015 de eerste ‘interpretaties’ op de markt komen. In het geval van de Porsche gaat het overigens om een circa 4 meter lang type dat onder de Boxster/Cayman in het gamma moet komen. Met dit extra model moet de afzet bij de sportwagenspecialist conform de doelstelling van Volkswagen topman Martin Winterkorn kunnen groeien naar 150.000 auto’s per jaar. Porsche heeft al sinds 2007 plannen voor een kleiner sportwagenmodel, maar kan de ontwikkelingskosten in zijn eentje niet ophoesten. Als gevolg van de overname door Volkswagen staat het project nu weer op de agenda. Het is de verwachting dat in een later stadium ook de Boxster/Cayman de overstap naar het bouwdoossysteem zal maken. Het icoon 911 mag een uitzonderingspositie blijven innemen. De Cayenne is reeds sinds 8 jaar genetisch verwant aan een Audi (Q7) en een Volkswagen (Touareg).