In de regio van Peking zal een nieuwe, 230 miljoen euro kostende, productiefaciliteit verschijnen. Dat heeft topman Dieter Zetsche in een verklaring laten weten. De Chinese motorenfabriek moet in 2013 klaar zijn en krijgt een capaciteit van 100.000 units per jaar. Joint venture partner (in China een must om aldaar zaken te kunnen doen) is BBAC (Beijing Benz Automotive Co.). De in de faciliteit te bouwen benzinemotoren zijn niet alleen bestemd voor de C- en E-klasse, maar ook voor de bedrijfswagen modellen Vito en Viano. Als de motorenfabriek operationeel is, zal het aantal van lokale onderdelen in de 4 bovengenoemde Mercedes-Benz modellen verder stijgen; het merk zit nu reeds boven de 40 procent.
Daimler is inmiddels in China begonnen met de lokale productie van de verlengde uitvoering van de E-klasse. Deze uitvoering die 14 centimeter extra tussen zijn assen heeft, debuteerde in april op de autotentoonstelling van Beijing. Met de verlengde E-klasse wil Mercedes-Benz primair de Audi A6L beconcurreren. Dat model is momenteel met afstand marktleider binnen zijn segment, maar Zetsche heeft de ambitie om een flinke inhaalslag te maken. Inmiddels is China voor de S-klasse de belangrijkste afzetmarkt ter wereld. Doelstelling is om dit jaar meer dan 100.000 auto’s in China te verkopen; vorig jaar waren het er afgerond 67.000. In 2015 moet de afzet verdrievoudigd zijn tot 300.000 eenheden.

Daimler wedt in China niet op één paard, maar heeft ook samenwerking gezocht met de accuspecialist ByD. Met dit bedrijf is de joint venture Shenzhen BYD Daimler New Technology Co. opgericht. Doel is de gezamenlijke ontwikkeling van elektrische auto’s. De investering in dit samenwerkingsverband is vooralsnog relatief bescheiden: 71 miljoen euro.