Leveranciers durven er geen vergif op in te nemen dat Muller het gaat redden met Saab. Veiligheidshalve worden maar beperkt onderdelen geleverd, met als gevolg dat het Zweedse merk lang niet zoveel auto’s kan produceren als gepland. Daarmee wordt een dikke streep door de rekening (en vooral: begroting) van Muller gehaald, die 200 nieuwe personeelsleden liet werven om dit jaar een verdubbeling van de verkopen mogelijk te maken.

Het tekort aan onderdelen is zelfs zo nijpend dat volgende maand de productie helemaal tot stilstand kan komen, zo laat Kjell-Åke Eriksson, eindverantwoordelijk voor de inkoop bij Saab, weten. Muller had dan juist op een dagproductie van 300 auto’s willen zitten. Eriksson laat weten er van overtuigd kan zijn dat Saab de problemen met zijn leveranciers kan oplossen, maar dat vergt wel geduld. Muller wil dit jaar de verkopen bij Saab ten opzichte van vorig jaar (toen er 39.903 orders waren) verdubbelen, maar Eriksson verwacht dat het werkelijke orderaantal wegens de productieproblemen tussen de 50.000 en 60.000 zal uitkomen. In hoeverre de liquiditeitsprognose van Muller voor Saab hierdoor aangetast zal worden, is nog niet duidelijk.

Muller heeft ondertussen zijn eigen aandelen in Spyker verkocht aan het Amerikaanse investeringsfonds GEM. Daarmee is een belangrijk hoofdstuk voor de entrepreneur afgesloten. Analisten beschouwen de verkoop als noodgedwongen omdat de deadline voor een betaling van 24 miljoen dollar aan General Motors (voormalig eigenaar van Saab) op 15 juli a.s. afloopt. De topman had een tijdelijke financiering geregeld met Heerema Holding, maar die rekende een woekerrente in de wetenschap dat de kredietwaardigheid van Spyker nul komma nul bedraagt. GEM wil zelf geen commentaar geven op zijn beleggingsstrategie en dus ook de overname van de aandelen Spyker niet toelichten.

Bron: Autointernationaal.nl