Chinese nachtmerrie voor Citroën

Wie dacht dat de Citroën ZX in 1998 een zachte dood gestorven is, heeft het mis. In China lusten ze er volgens Autointernationaal.nl nog steeds wel pap van. Al zou je bij de aanblik van de zoveelste facelift kunnen concluderen dat er allemaal klonten in de pap zitten.

Citroën bouwt de ZX in China samen met joint venture partner Dongfeng ook nog zelf, maar de productierechten voor het model zijn ook in handen van SMA Maple beland, tegenwoordig een divisie van Geely. Daar dachten ze dat de ZX vast nog wel een tijdje mee kan indien de hatchback voorzien wordt van een stevige bodykit. Het model kreeg zelfs trendy verticale achterlichten.

SMA Maple exporteert zijn creatie ook, onder andere naar Zuid Amerika. Maar sinds 1 juni mag de Chinees niet meer in Chili verkocht worden omdat de hatchback niet voldoet aan de nieuwe veiligheidsnormen. Niet dat die zo streng zijn, maar blijkbaar is het met de botsbestendigheid van de SMA Maple niet al te best gesteld. Theoretisch zou de fabrikant een aantal verstevigingen door kunnen voeren (en bij diverse andere modellen is dat ook gebeurd), maar de Chileense importeur van SMA Maple (die sinds 2008 actief is) heeft geen behoefte om te wachten op meer solide exemplaren van de Chinees. Daarom heeft hij al zijn activiteiten, inclusief de website opgedoekt. Hij laat 624 verweesde klanten achter met een auto waarvan de inruilwaarde tot het nulpunt gedaald is.

Bron: Autointernationaal.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Chinese nachtmerrie voor Citroën - Automobielmanagement.nl

Chinese nachtmerrie voor Citroën

Wie dacht dat de Citroën ZX in 1998 een zachte dood gestorven is, heeft het mis. In China lusten ze er volgens Autointernationaal.nl nog steeds wel pap van. Al zou je bij de aanblik van de zoveelste facelift kunnen concluderen dat er allemaal klonten in de pap zitten.

Citroën bouwt de ZX in China samen met joint venture partner Dongfeng ook nog zelf, maar de productierechten voor het model zijn ook in handen van SMA Maple beland, tegenwoordig een divisie van Geely. Daar dachten ze dat de ZX vast nog wel een tijdje mee kan indien de hatchback voorzien wordt van een stevige bodykit. Het model kreeg zelfs trendy verticale achterlichten.

SMA Maple exporteert zijn creatie ook, onder andere naar Zuid Amerika. Maar sinds 1 juni mag de Chinees niet meer in Chili verkocht worden omdat de hatchback niet voldoet aan de nieuwe veiligheidsnormen. Niet dat die zo streng zijn, maar blijkbaar is het met de botsbestendigheid van de SMA Maple niet al te best gesteld. Theoretisch zou de fabrikant een aantal verstevigingen door kunnen voeren (en bij diverse andere modellen is dat ook gebeurd), maar de Chileense importeur van SMA Maple (die sinds 2008 actief is) heeft geen behoefte om te wachten op meer solide exemplaren van de Chinees. Daarom heeft hij al zijn activiteiten, inclusief de website opgedoekt. Hij laat 624 verweesde klanten achter met een auto waarvan de inruilwaarde tot het nulpunt gedaald is.

Bron: Autointernationaal.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding