Door: Toralt Deinum

In de afgelopen jaren presteerde dit belangrijkste automerk van Daimler duidelijk minder goed dan Audi en BMW. Het droomhuwelijk met Chrysler liep op de klippen en dochter Smart bleek een zorgenkindje te zijn. Maar mei was een topmaand. Na begin dit jaar ingehaald te zijn door Audi, werden er toen door Stuttgart juist meer auto’s verkocht. En eeuwige rivaal BMW wist Mercedes-Benz maar amper voor te blijven. Weet men deze ontwikkeling vast te houden, dan mag Daimler zich spoedig weer ’s werelds grootste producent van premiumauto’s noemen.

Maar het beste nieuws moet nog komen: Mercedes-Benz doet vooral goede zaken met de margerijke C-, E- en S-klasse. Met als gevolg dat het rendement veel groter is dan bij BMW. Vanuit deze optiek gezien is het ineens een voordeel dat de A/B-klasse bij de consument veel minder tot de verbeelding spreekt dan de 1-serie. De goede verkoopresultaten hebben er toe geleid dat de winstverwachting voor dit jaar onlangs werd verhoogd naar vier miljard euro. Dat zijn bedragen waarmee de zakenman als doelgroep natuurlijk graag geassocieerd wordt.

Dat de huidige A/B-klasse de concurrentie weinig schrik aanjaagt, is eigenlijk alleen in Europa een probleem. Immers, dit model wordt in de Verenigde Staten noch China verkocht – en dat zijn de groeimarkten van dit moment. Europa mag zich dan kritisch uitlaten over de compacte Benz, gezien de stagnerende verkopen is onze afzetregio van steeds minder belang. Vooral dankzij het uitstekende imago in China denkt Mercedes-Benz dit jaar dubbel zo hard te groeien als het gemiddelde van de mondiale automarkt. Bovendien: de matige score van de A/B-klasse in vergelijkingstests is in de ogen van Stuttgart slechts een tijdelijk probleem. Niet onterecht: als de nieuwe editie, die in 2012 op de markt verschijnt, net zo goed wordt als de E-klasse Cabrio of de S-klasse, dan is het kostje van Daimler gekocht.

Mercedes-Benz kan zich zo ontwikkelen tot een successtory en dat is niet onbelangrijk in het premiumsegment. Met nieuwsberichten over bezuinigingen en ontslagen is het immers slecht dure auto’s verkopen. Men heeft direct een nieuwe slogan bedacht: Das Beste oder nichts. Klinkt zeer zelfbewust en dat is ook precies de bedoeling. 

En hoe zit het met dochter Smart? Die voelt zich verkooptechnisch nog steeds beroerd, maar gelukkig is er een kinderdagverblijf genaamd Renault gevonden. Met hoogwaardige Franse technische voeding mag Smart aldaar uitgroeien tot een volwassen automerk. En omdat ook Chrysler de deur uit is, krijgt Mercedes-Benz zo zijn handen vrij om zichzelf heerlijk te gaan verwennen. Alleen het beste is goed genoeg.