Chongqing Changan Automobile Co. heeft een joint-venture met Ford Motor Co in Changqing. Het staatsbedrijf bouwt ook zijn eigen minivans en compacte sedans voor de thuismarkt, exporteert auto’s naar andere emerging markets en heeft fabrieken gebouwd in Maleisië, Vietnam, Iran en Egypte. Changan is verder van plan zijn entree te maken op de Europese en Noord-Amerikaanse markt.

Voor die laatste zullen producten ontwikkeld worden in Nottingham en eventuele andere R&D centra. De autofabrikant heeft al R&D centra in Turijn en Yokohama, waar echter de nadruk ligt op in- en exterieur design. In China zijn er vier centra in Changqing, Beijing, Jingdezhen en Harbin.

Na de acquisitie van Hafei Motor Co. en Jiangxi Changhe Automobiee Co. is Changan China’s grootste fabrikant van auto’s voor het eigen merk. Volgens Automotive Resources Asia, een divisie van J.D. Power and Associates, heeft Changan vanaf 1 januari tot en met eind mei ruim 650 duizend auto’s gebouwd.

De Chinezen zijn momenteel in onderhandelingen met Ford over de produktie van een middenklasse Changan-model in China, met gebruikmaking van Fordtechnologie. Het bedrijf loopt achter op zijn Chinese concurrenten in de race voor de ontwikkeling van eigen lokale merken. Met Fordtechniek zou Changan op gelijke hoogte kunnen komen met zijn lokale concurrenten.

In Chonqging maakt Changan de Focus, Mondeo, Fiesta en andere Fords in het kader van een joint-venture met Ford en Mazda Motor Corp. Maar insiders hebben gemeld dat de drie partners aan de Chinese overheid toestemming hebben gevraagd om de joint-venture te beëindigen. Ford en Mazda zijn van plan elk een eigen joint-venture met Changan aan te gaan, zodat zij beter in staat zijn een eigen strategie voor de Chinese markt te ontwikkelen.