Beide topmannen hebben gisteren een contract getekend, na jaren van gesteggel over de samenstelling van de joint venture, zo meldt Financial Times. Daarna volgde een langdurig goedkeuringsproces van de overheid. In de joint venture zal men middelgrote en zware trucks gaan bouwen onder de merknaam Auman, een merk van Foton. Daimler zal componenten leveren zoals zijn dieselmotoren en uitlaatgassystemen. Volgens Dieter Zetsche, de topman van Daimler, is de deal een ‘mijlpaal’ voor de implementatie van Daimler’s strategie voor China. Foton wil de technologische expertise van Daimler gebruiken om zijn bedrijfsautoactiviteiten verder uit te breiden, aldus topman Wang Jingyu.

 

De grootste truckfabrikant van de wereld heeft ook terugslagen gehad bij de ontwikkeling van zijn strategie voor de opkomende markten. De Indiase partner Hero trok zich vorig jaar terug van een langdurige joint venture. En Daimler herzag zijn plan een groot deel van de aandelen van de Russische truckfabrikant Kamaz te kopen. China is de laatste jaren gegroeid tot de grootste truckfabrikant van de wereld, bijna een op de twee verkochte trucks op de wereld wordt in China verkocht. In het afgelopen jaar kocht China 867 duizend middelzware en zware vrachtauto’s.