Spyker-topman Victor Muller gaf als reden op dat het management van Saab zich nu eerder dan gepland volledig kan richten op de toekomst en dus niet meer afgeleid kan worden door ‘gedoe’ met GM,  meldt Autointernationaal.nl. Maar volgens de Zweedse pers is dat niet de werkelijke reden. Die meldt dat, nu General Motors niks meer te zeggen heeft bij Saab, de Russische miljardair Vladimir Antonov in de coulissen klaar staat om alsnog eigenaar te worden van Saab (en van Spyker). Eerder hadden de Amerikanen bezwaar gemaakt tegen de Rus vanwege vermeende connecties met de maffiawereld. Een beschuldiging die overigens door Antonov met klem ontkend wordt. "Ik ben een zakenman en een entrepreneur", zo laat hij in een interview weten. "Ik heb een bedrijfsplan voor Saab klaar en dat wil ik nu gaan uitvoeren."

 

De terugkeer van Antonov, zo kort na het vertrek van General Motors, komt niet als een verrassing. De Russische bankier is feitelijk de financier van Spyker en daarmee ook van Muller’s ambitieuze plannen met Saab. "Ik ben zijn persoonlijke financier", zo laat Antonov weten als hem gevraagd wordt naar de relatie met Muller. "Hij staat bij mij voor honderd miljoen dollar in het krijt." De gulheid van de Russische bankier is natuurlijk niet zonder reden. Antonov heeft grote plannen met het merk Saab in Rusland. Hij laat in het interview doorschemeren dat de productielijn van de huidige 9-3 over twee jaar, als de Zweden een nieuwe editie van de middenklasser klaar hebben, naar Kaliningrad zal worden verscheept om daar tegen een budgetprijs verder geassembleerd en verkocht te gaan worden. Een soort Renault Clio Campus of Peugeot 206+ dus maar dan in het premiumsegment. "Dat is precies zoals de Chinezen het doen met de oude 9-5", zo licht Antonov zijn plannen toe.

 

De Chinese firma BAIC kocht namelijk eind vorig jaar de productielijn van dit inmiddels gesaneerde model. Antonov, die in zijn vrije tijd graag mag deelnemen aan rally’s, liet weten dat hij komende herfst zijn businessplan voor Saab zal presenteren. Assemblage van de huidige 9-3 in Rusland zal daar dus het kernelement van zijn. Een slimme zet, want of die maffiaconnecties er nou wel of niet zijn, Antonov ziet in Rusland het gat in de markt voor een premiumauto van nationale bodem. GAZ sloeg de plank mis met het aankopen van de productierechten van een oud model Chrysler Sebring en fabrikanten als Renault/Nissan/AvtoVaz, Volkswagen/Seat en Fiat/Sollers richten hun pijlen juist op de onderzijde van de markt. Voor de toekomst van Saab moeten we dus niet bij Victor Muller zijn maar bij Vladimir Antonov, zo redeneert Autointernationaal.