De toename komt vooral door de goede zaken van de onderneming in China en de VS. Alle volumemerken – Volkswagen, Audi, Skoda, Seat – wisten hun aantal afleveringen te verhogen.

Vorig jaar profiteerde VW duidelijk van de diverse sloopingen in Europa. Die zijn afgelopen,maar de overzeese markten zorgen voor ruime compensatie. Zozeer zelfs, dat de VW-top zich ten doel stelt om dit jaar meer te verkopen dan de 6,3 miljoen voertuigen in 2009. Een kanttekening maakt de onderneming wel: het evrloop van de economische ontwikkeling in de tweede helft van dit jaar blijft onzeker.

In China, tegenwoordig VW’s grootste afzetmarkt, zette het concern in de periode januari-juni een verkoopplus neer van 45,7 procent. Er gingen ruim 950 duizend exemplaren naar een Chinese koper (652 duizend in Q1+Q2 van 2009). India kwam uit op een ruime verdubbeling, terwijl de regio Azië-Pacific ruim 45 procent als rapportcijfer liet noteren. In de Verenigde Staten kochten 175.300 mensen dit jaar een VW-product (bijna dertig procent meer dan de 136 duizend in 2009).

Te midden van dit verkoopgeweld bleef Europa enigszins achter – hoewel er altijd nog 4,7 procent groei werd genoteerd. Alles bij elkaar zette Volkswagen in de eerste helft van 2010 op ‘ons’ continent 1,74 miljoen voertuigen af. Het overgrote merendeel (1,66 miljoen) had betrekking op personenwagens.