Trading profit is zoiets als operationele winst. Dat die winst lager is uitgevallen is vooral veroorzaakt door een minder gunstige mix in de verkochte auto’s, met name in de eerste drie maanden. En het is maar deels gecompenseerd door de verbeterende interne efficiency. De (voor Ferrari belangrijke) Amerikaanse markt vertoont goed herstel met een groei van tien procent, zegt het merk. In China is de groei twintig procent geweest en men verwacht dat daar de groei verder zal doorzetten.

 

Verder gaat Ferrari door met brand development via het internet, via licensing en via retailactiviteiten. De introductie van de website in het Chinees en de vernieuwing van bepaalde secties van de site, inclusief een Formule 1-afdeling, hebben het aantal bezoekers en het aantal pageviews bijna verdubbeld in de eerste zes maanden van 2010. De omzet van de Ferrari Store op internet is met veertig procent gegroeid. Ferrari zegt ook tevreden te zijn met de ontwikkelingen op social media, onder meer met de officiële Ferrari-groep op Facebook. Het zou al gaan om een miljoen geregistreerde fans.

 

De resultaten van retail en licensing zijn goed. De Ferrari Stores hebben een omzetgroei van veertig procent gerealiseerd, voor een belangrijk deel als gevolg van de opening van stores op nieuwe locaties zoals Park Avenue in New York en in Johannesburg. Licensing heeft deals gesloten met modellenfabrikant Mattel en met Acer voor elektronica.  

 

 

 

      

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding