De winst is behaald in een crisisjaar (2009) waarin het einde van Saab nabij leek en waarin de verkoopaantallen mede onder invloed van die negatieve publiciteit rond het merk zwaar bergafwaarts gingen. De 39 duizend verkochte wagens komen neer op een min van zestig procent ten opzichte van 2008. De omzet kelderde 61 procent – naar zes miljard Zweedse kronen.

 

Dat er toch zwarte cijfers geschreven kunnen worden, is een gevolg van de afschrijving van 75 procent van de schulden. Ook verkocht Saab oude productielijnen aan de Chinese autofabrikant BAIC. Zonder deze meevallers zouden de Zweden 5,5 miljard kroon verlies hebben geleden. In het industriedagblad Dagens Industri zegt woordvoerder Eric Geers van Saab dat 2009 ‘geen normaal jaar was voor Saab. Het jaarverslag heeft beperkte waarde’.

In februari wierp de Nederlandse autofabrikant Spyker de reddingsboei, nadat eigenaar General Motors had aangekondigd de stekker uit Saab te trekken. Het nieuwe management wil in 2012 zo’n 120 duizend auto’s produceren, wat overeenkomt met het niveau van 2007. Het lopende jaar moet een verkoop van vijftigduizend stuks opleveren. Saab verwacht vijfhonderd nieuwe medewerkers te gaan aantrekken, waarmee dit jaar de totale personeelsomvang uitkomt op vierduizend man.