Volkswagen verbaast met kwartaalwinst en kasreserve

Volkswagen heeft voor verbazing gezorgd door de verdubbeling van zijn kwartaalresultaat en door de verdere verhoging van de kasreserve tot ‘belachelijk hoog niveau’ tot 17,5 miljard.

Dat zegt financieel analist Wurburton in The Financial Times. Volkswagen heeft de winst over het tweede kwartaal met een miljard euro verhoogd tot bijna twee miljard terwijl de omzet met een vijfde steeg tot 61,8 miljard. Over het eerste halve jaar gezien zijn de resultaten duidelijk beter dan we hadden verwacht", aldus topman Martin Winterkorn. Hij waarschuwde er wel voor een afname van de groei in de tweede helft van het jaar.

 

De operationele marge was zes procent, end at is meer dan de vijf procent die het concern zichzelf ten doel heeft gesteld. De kasreserve is gestegen met 42 procent tot 17,5 miljard euro, onder mee dankzij een kapitaalinjectie van afgelopen maart die drie miljard opleverde. "Het lijkt een belachelijk hoog niveau van liquiditeit totdat je rekening houdt met de 15,3 miljard euro aan ongedekt pensioen", schreef analist Max Wurburton van Bernstein Research. "Zal VW nu snel BMW en Daimler gaan volgen en de pensioenen fatsoenlijk financieren? Of gaat het geld naar de plannen van Volkswagen voor acquisities en fusies?"

Hans Dieter Pötsch, het financiële opperhoofd van VW, zei dat Volkswagen veel kasgeld nodig heeft om zijn strategie ten uitvoer te kunnen brengen, inclusief investeringen in nieuwe fabrieken, de geplande overname van Porsche en nog eens 3,55 miljard euro voor de voor 2011 geplande overname van Europa’s grootste dealerholding Porsche Holding Salzburg.

"Het is duidelijk dat er nog een paar meer gedachten zijn", aldus Pötsch in antwoord op een vraag of het geld gebruikt zou kunnen worden voor de overname van truckfabrikant MAN, waar Volkswagen nu deels eigenaar van is.

Volkswagen heeft zichzelf ten doel gesteld (in 2018) Toyota in te halen als grootste autofabrikant ter wereld.

   

Reacties

Een engelse analist, als ze in engeland ook wat meer kas reserves hadden aangehouden was er nu nog een engelse auto industrie.

Geplaatst door: J. Dekkers op
Volkswagen verbaast met kwartaalwinst en kasreserve - Automobielmanagement.nl

Volkswagen verbaast met kwartaalwinst en kasreserve

Volkswagen heeft voor verbazing gezorgd door de verdubbeling van zijn kwartaalresultaat en door de verdere verhoging van de kasreserve tot ‘belachelijk hoog niveau’ tot 17,5 miljard.

Dat zegt financieel analist Wurburton in The Financial Times. Volkswagen heeft de winst over het tweede kwartaal met een miljard euro verhoogd tot bijna twee miljard terwijl de omzet met een vijfde steeg tot 61,8 miljard. Over het eerste halve jaar gezien zijn de resultaten duidelijk beter dan we hadden verwacht", aldus topman Martin Winterkorn. Hij waarschuwde er wel voor een afname van de groei in de tweede helft van het jaar.

 

De operationele marge was zes procent, end at is meer dan de vijf procent die het concern zichzelf ten doel heeft gesteld. De kasreserve is gestegen met 42 procent tot 17,5 miljard euro, onder mee dankzij een kapitaalinjectie van afgelopen maart die drie miljard opleverde. "Het lijkt een belachelijk hoog niveau van liquiditeit totdat je rekening houdt met de 15,3 miljard euro aan ongedekt pensioen", schreef analist Max Wurburton van Bernstein Research. "Zal VW nu snel BMW en Daimler gaan volgen en de pensioenen fatsoenlijk financieren? Of gaat het geld naar de plannen van Volkswagen voor acquisities en fusies?"

Hans Dieter Pötsch, het financiële opperhoofd van VW, zei dat Volkswagen veel kasgeld nodig heeft om zijn strategie ten uitvoer te kunnen brengen, inclusief investeringen in nieuwe fabrieken, de geplande overname van Porsche en nog eens 3,55 miljard euro voor de voor 2011 geplande overname van Europa’s grootste dealerholding Porsche Holding Salzburg.

"Het is duidelijk dat er nog een paar meer gedachten zijn", aldus Pötsch in antwoord op een vraag of het geld gebruikt zou kunnen worden voor de overname van truckfabrikant MAN, waar Volkswagen nu deels eigenaar van is.

Volkswagen heeft zichzelf ten doel gesteld (in 2018) Toyota in te halen als grootste autofabrikant ter wereld.

   

Reacties

Een engelse analist, als ze in engeland ook wat meer kas reserves hadden aangehouden was er nu nog een engelse auto industrie.

Geplaatst door: J. Dekkers op