‘Het duidelijke marktherstel sinds het begin van dit jaar bleef gedurende het tweede kwartaal versnellen. Wij hebben buitengewoon goed gepresteerd op de internationale markten met een reeks nieuwe en aantrekkelijke modellen. Vergeleken bij vorig jaar zijn de verkopen van auto’s en motoren scherp gestegen.’ Dat schrijft BMW in de inleiding van haar halfjaarbericht.

In die afgelopen zes maanden kon BMW de omzet met 13,5 procent opvoeren naar bijna 27,8 miljard euro. De winst voor belastingen kwam uit op ruim 1,8 miljard terwijl BMW in dezelfde periode vorig jaar nog een verlies van 47 miljoen moest melden. Van de drie merken samen, BMW, Mini en Rolls-Royce, werden 696.026 auto’s verkocht, een toename met iets meer dan 13 procent, terwijl de verkopen van motoren met 21,4 procent toenamen naar 57.015 eenheden.

 

Met die prestaties ‘behoudt de BMW Group zijn leidende positie op de internationale automarkten.’ BMW schrijft dat toe aan ‘nieuwe modellen, dynamische groei in China en algemeen verbeterde omstandigheden op de internationale automarkten’. Deze ontwikkelingen zorgen volgens BMW ook voor ‘verder momentum voor winstgevende groei gedurende de tweede helft van 2010.’