Zhejiang Geely Holding Group heeft gisteren de koop van Volvo rondgemaakt voor 1,5 miljard dollar (1,1 miljard euro). Dat is aanmerkelijk minder dan de 1,8 miljard dollar die Ford eerder communiceerde. Li Shufu, voorzitter van de raad van bestuur van Volvo, en mede-voorzitter van Geely, zei dat Volvo een product nodig heeft om te kunnen concurreren met de S-Klasse en de 7-Serie.  In de jaren dat Ford eigenaar van Volvo was, weerhield het Volvo van de ontwikkeling van een grote sedan, deels om de ‘interne’ concurrentie met Jaguar te voorkomen. Ford heeft inmiddels Volvo aan Geely verkocht, en Jaguar Land Rover aan Tata (voor 2,3 miljard dollar). Volgens topman Li heeft Volvo de capaciteiten om zo’n auto te ontwikkelen. "In China willen mensen luxe auto’s. Luxe die je kunt zien met je ogen en aanraken met je handen."

 

Li Shufu zei in Financial Times dat dit zijn ‘eigen persoonlijke gedachten’ waren en dat de beslissing ligt bij de nieuwe raad van bestuur van Volvo, die maandag 9 augustus voor het eerst bijeenkomt in Londen. Geely heeft gezegd dat het nieuwe management van Volvo Cars autonoom blijft en dat de fabrieken in Zweden en België in stand gehouden worden. De nieuwe ceo van Volvo Cars is Stefan Jacoby, die van Volkswagen afkomstig is. Hij slaagde er eerder in van Audi het grootste luxemerk in China te maken door met grote luxe sedans in te zetten op de captains of industry en op hoge overheidsfunctionarissen. De rvb van Volvo zal op 16 september bijeenkomen om de strategie voor de toekomst te bespreken.

 

Volvo verkocht vorig jaar 335 duizend auto’s wereldwijd, veel minder dan de Duitse premiummerken doen. De nieuwe eigenaar van Volvo wil de afzet bijna verdubbelen naar zeshonderddduizend stuks binnen vijf jaar, vooral door vergroting van het marktaandeel in China. Volvo is in China relatief succesvol geweest met een verlengde S80, waarvan men er dit jaar vijftienduizend denkt te kunnen verkopen. Maar dat is niets is vergelijking met de 7-Serie of S-Klasse.