AM-weekendcolumn: Verlaat Suzuki Amerika?

Voor Suzuki zijn het spannende tijden.

Door: Toralt Deinum 

Nee, niet zozeer omdat er een nieuwe editie Swift klaar is. Die biedt meer van hetzelfde en zal zijn klanten dus heus wel vinden. Het management van Suzuki zit vooral op het puntje van haar stoel vanwege de Kizashi: een middenklasse sedan die voor de jaarwisseling ook in Nederland verkrijgbaar zal zijn.

Eerste tests in Amerika en Australië wijzen uit dat Suzuki veel tijd en liefde in de Kizashi heeft gestoken. Het is een keurig verzorgd, goed uitontwikkeld product dat al veel positieve recensies heeft ontvangen. Ook de prijs is, kijkend naar de zeer complete uitrusting, schappelijk. Maar ja, het is wel een sedan en op die carrosserievorm zijn we in Nederland, indien er geen oogverblindend premiumlogo op zit, uitgekeken. Ook een dieselversie of een hybride versie ontbreekt. Dus meer dan een bijrol zit er voor de Kizashi bij ons niet in.

Dat is op zich geen ramp, als de auto elders in de wereld maar wel een succes is. En daar zit het probleem want de Kizashi is geen auto waarvan Amerika (de afzetmarkt waarvoor het model primair ontwikkeld is) in de ban zal raken: te klein, niet onderscheidend en voorzien van een label dat in de VS geen enkel aanzien geniet. Suzuki heeft namelijk in de afgelopen jaren zijn eigen glazen ingegooid door aldaar modellen van Daewoo (Lacetti, Nubira, Evanda) onder eigen merknaam te verkopen. Producten die door de consument als ‘troep’ wordt bestempeld en waarvoor Suzuki nu de rekening gepresenteerd krijgt.

Het resultaat zijn kelderende verkopen. In juni was Suzuki het op vier na slechtst verkopende massamerk in de VS. Dat klinkt misschien nog eens niet zo beroerd, totdat we de merknamen bekijken die het nóg slechter deden: het slechts restpartijen verkopende Hummer, Pontiac plus Saturn en daarnaast het randverschijnsel Smart. Een hopeloze marktsituatie voor Suzuki, want naast het imagoprobleem mist zij hierdoor ook de slagkracht om het met de Kizashi op te nemen tegen instituten als de Toyota Camry.

Alle hens aan dek dus, zou je denken. Maar Suzuki stelt zich opvallend onverschillig op. In een poging het tij te keren had men de nieuwe Swift in stelling kunnen brengen. Daar zijn echter geen concrete plannen voor. Vermoedelijk omdat Suzuki niet over een voor de Amerikaanse afzetmarkt geschikte productielocatie (i.c. Mexico) beschikt. Suzuki zit duidelijk met de VS in zijn maag en twijfelt terecht of het daar nog wel veel geld moet investeren. De Kizashi is helaas niet verrassend genoeg om het Amerikaanse avontuur toch nog tot een goed einde te brengen.

 

Naschrift redactie: Eerder deze week heeft Suzuki aan 150 van haar Amerikaanse dealers aangeboden het contract te ontbinden. Klik HIER.

AM-weekendcolumn: Verlaat Suzuki Amerika? - Automobielmanagement.nl

AM-weekendcolumn: Verlaat Suzuki Amerika?

Voor Suzuki zijn het spannende tijden.

Door: Toralt Deinum 

Nee, niet zozeer omdat er een nieuwe editie Swift klaar is. Die biedt meer van hetzelfde en zal zijn klanten dus heus wel vinden. Het management van Suzuki zit vooral op het puntje van haar stoel vanwege de Kizashi: een middenklasse sedan die voor de jaarwisseling ook in Nederland verkrijgbaar zal zijn.

Eerste tests in Amerika en Australië wijzen uit dat Suzuki veel tijd en liefde in de Kizashi heeft gestoken. Het is een keurig verzorgd, goed uitontwikkeld product dat al veel positieve recensies heeft ontvangen. Ook de prijs is, kijkend naar de zeer complete uitrusting, schappelijk. Maar ja, het is wel een sedan en op die carrosserievorm zijn we in Nederland, indien er geen oogverblindend premiumlogo op zit, uitgekeken. Ook een dieselversie of een hybride versie ontbreekt. Dus meer dan een bijrol zit er voor de Kizashi bij ons niet in.

Dat is op zich geen ramp, als de auto elders in de wereld maar wel een succes is. En daar zit het probleem want de Kizashi is geen auto waarvan Amerika (de afzetmarkt waarvoor het model primair ontwikkeld is) in de ban zal raken: te klein, niet onderscheidend en voorzien van een label dat in de VS geen enkel aanzien geniet. Suzuki heeft namelijk in de afgelopen jaren zijn eigen glazen ingegooid door aldaar modellen van Daewoo (Lacetti, Nubira, Evanda) onder eigen merknaam te verkopen. Producten die door de consument als ‘troep’ wordt bestempeld en waarvoor Suzuki nu de rekening gepresenteerd krijgt.

Het resultaat zijn kelderende verkopen. In juni was Suzuki het op vier na slechtst verkopende massamerk in de VS. Dat klinkt misschien nog eens niet zo beroerd, totdat we de merknamen bekijken die het nóg slechter deden: het slechts restpartijen verkopende Hummer, Pontiac plus Saturn en daarnaast het randverschijnsel Smart. Een hopeloze marktsituatie voor Suzuki, want naast het imagoprobleem mist zij hierdoor ook de slagkracht om het met de Kizashi op te nemen tegen instituten als de Toyota Camry.

Alle hens aan dek dus, zou je denken. Maar Suzuki stelt zich opvallend onverschillig op. In een poging het tij te keren had men de nieuwe Swift in stelling kunnen brengen. Daar zijn echter geen concrete plannen voor. Vermoedelijk omdat Suzuki niet over een voor de Amerikaanse afzetmarkt geschikte productielocatie (i.c. Mexico) beschikt. Suzuki zit duidelijk met de VS in zijn maag en twijfelt terecht of het daar nog wel veel geld moet investeren. De Kizashi is helaas niet verrassend genoeg om het Amerikaanse avontuur toch nog tot een goed einde te brengen.

 

Naschrift redactie: Eerder deze week heeft Suzuki aan 150 van haar Amerikaanse dealers aangeboden het contract te ontbinden. Klik HIER.