De omzet groeide met vijftien procent tot ruim 3,7 miljard euro. Dat is honderd miljoen meer dan het toch al forse cijfer dat analisten hadden verwacht, zo meldt de Belgische zakenkrant De Tijd. Het bedrijfsresultaat maakt een sprong van 38 procent, van 159 miljoen tot 219 miljoen euro, en dat ondanks buitengewone lasten voor een bedrag van 23 miljoen euro. Exclusief die lasten is de bedrijfswinst uitgekomen op bijna 243 miljoen euro, een stijging met 31 procent. De winst voor belastingen steeg met 65 procent tot 177 miljoen euro. Ook dit is fors meer dan de 146 miljoen euro die analisten gemiddeld hadden verwacht. De divisies presteerden alle drie beter dan een jaar eerder: zo kwam de bijdrage van de tak ‘Autodistributie’ 45 procent hoger uit en die van de tak ‘Voertuigbeglazing’ (Belron) 57 procent hoger. De bijdrage van Avis Europe (autoverhuur) was nihil, maar dat is altijd nog beter dan het verlies van 8,4 miljoen euro in het eerste halve jaar van 2009.

 

Netto tekent D’Ieteren een winst op van 136 miljoen euro. Dat is zeventig procent meer dan de tachtig miljoen in de eerste zes maanden van 2009. Al eerder dit voorjaar schroefde het bedrijf zijn winstverwachtingen op. De winststijging is mede te danken aan het optrekken van het belang in Belron in september vorig jaar. De verkopen ervan stegen fors dankzij de strenge winter in Noord-Europa die tot meer ruitschade leidde, meer marketingactiviteiten en operationele verbeteringen. Op de beurs in Brussel steeg het aandeel D’Ieteren met 2,5 procent naar 367,50 euro.

 

D’Ieteren verzorgt de import en distributie in België van Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Daarnaast heeft het bijna zestig procent van autoverhuurder Avis Europe (met merknamen Avis en Budget). En tot het concern behoort Belron, wereldleider in reparatie en vervanging van autoglas, bekend met merknamen Carglass, Autoglass, O’Brien en Speedy Glass. D’Ieteren opereert in ongeveer 120 landen op vijf continenten.