De kersverse topman van General Motors, Dan Akerson (61), moet de op één na grootste autofabrikant ter wereld in sneltreinvaart klaarstomen voor de aanstaande beursgang. Beleggers moeten GM daarmee binnen enkele maanden verlossen van de denigrerende bijnaam ‘Government Motors’, de naam die het concern met zich mee torst sinds de Amerikaanse overheid er in juli vorig jaar de regie overnam. De regering Obama pompte 50 miljard dollar (39 miljard euro) in GM om de automaker van de totale ondergang te redden en verwierf in ruil een meerderheidsbelang van 60,8 procent in het bedrijf. GM wil het overheidsjuk zo snel mogelijk afwerpen door een deel van de nog openstaande schuld van 43,3 miljard dollar af te lossen. De autoreus wil daarom nog voor eind dit jaar zo’n zestien miljard dollar ophalen met de uitgifte van nieuwe aandelen, het wordt waarschijnlijk een van de grootste beursgangen in de geschiedenis.

Voor een succesvolle aandelenemissie is het essentieel dat GM interessant is voor beleggers. GM kan zelf inmiddels weer pronken met mooie winstcijfers (1,7 miljard dollar in de eerste helft van 2010) maar de Duitse probleemdochter Opel ligt het moederconcern zwaar op de maag. De resultaten van Opel/Vauxhall zijn al jarenlang bedroevend. In de eerste zes maanden van dit jaar leed Opel vijfhonderd miljoen euro verlies. Maar in verband met de beursgang wil GM winst zien en Opel moet volgend jaar al uit de zwarte cijfers zijn. "Het moederconcern verwacht vanzelfsprekend dat wij resultaten laten zien. Ik heb de ambitie om beter te presteren dan in de plannen was voorzien", zo laat de vorig jaar aangestelde chef Nick Reilly weten. Lukt dat niet, dan verbindt de bestuursvoorzitter daar persoonlijke consequenties aan. Reilly zou onder druk gezet zijn door Akerson, die beleggers deze herfst een zo rooskleurig mogelijk beursprospectus wil tonen.

Hoe Reilly Opel op zo’n korte termijn uit de rode sfeer denkt te halen, is nog niet duidelijk, al moet gezegd worden dat de plannen om het automerk in 2011 uit de rode cijfers te halen er al langer lagen. Het is meer dat tegenvallers c.q. vertragingen bij het winstherstel niet door Akerson getolereerd zullen worden. Op geld van de Duitse centrale overheid hoeft Reilly in ieder geval niet te rekenen. De relaties tussen Berlijn en GM zijn al enige tijd ernstig verstoord geraakt nadat de Amerikanen vorig jaar op het laatste moment terugkwamen op hun besluit Opel te verkopen. Vervolgens kondigde GM aan duizenden banen in Duitsland te zullen schrappen, hetgeen voor politici een gemakkelijke manier was om de Amerikanen tot zondebok te maken. (Bron: http://www.autointernationaal.nl/)