De autofabrikant zag zijn afzet met maar liefst 161,6 procent toenemen. Dat is vooral te danken aan de ASX, een cross-over die in de voetsporen treedt van de Nissan Qashqai en de Peugeot 3008. Onder de grootste verliezers bevinden zich twee landgenoten van Mitsubishi die momenteel geen middenklasse cross-over model in hun gamma hebben: Mazda moest 39,1 procent inleveren en voor Honda was er een verlies van 31,2 procent.

Renault was ook afgelopen maand het populairste automerk met 20.676 verkopen. Op concernniveau gaat de bokaal echter naar PSA, want Peugeot scoorde 17.797 klanten en voor Citroën waren er 14.283 orders. Renault’s budgetdochter Dacia is echter met een gestage opmars bezig en wist 6.088 klanten te trekken. Het merk moet in de verkoopstatistieken alleen nog Volkswagen (7.229 registraties) voor zich dulden. Ford (5.201), Opel (3.999), Toyota (3.500) en Fiat (3.249) volgen op afstand. Dacia begint in Frankrijk dus steeds meer een begrip te worden.

Op modelniveau gaat de Peugeot 207 aan kop met 5.713 registraties. Daarna volgen de Renault Clio (5.663), de Renault Mégane (3.786), de Dacia Sandero (3.433), de Citroën C3 (3.284), de Renault Twingo (3.230) en de Peugeot 308 (2.770). Beschouw je de Sandero als Frans, dan was de Volkswagen Polo het populairste importmodel met 2.572 orders. Dit model bezet de achtste plaats. De top-10 wordt gecomplementeerd door de Renault Scénic (2.444) en de Peugeot 3008 (2.314). De Dacia Duster (1.689) en de Nissan Qashqai (1.613) staan allebei in de top-20 en verder valt op dat de Citroën DS3 (1.447 orders in augustus) inmiddels beter verkoopt dan de C1 (1.437).

In Nederland heeft Mitsubishi mede dankzij de ASX ook een prima verkoopmaand achter de rug. De aantallen van Hyundai (iX35), Nissan (Qashqai) en Peugeot (3008) werden nog niet gehaald, maar de ASX was in augustus goed voor een kwart van de gestaalde perfectie verkopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding