Op een buitengewone aandeelhoudersvergadering zal het voorstel ter stemming worden gebracht. Het gaat om de afscheiding van de autofabricage (Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Maserati en Ferrari) van de bedrijfsvoertuigen en landbouwmachines (Iveco en Case New Holland). Als ze ermee instemmen krijgen ze voor elk aandeel een nieuw aandeel in beide nieuwe bedrijven. De schulden zullen gelijkelijk worden verdeeld over de ‘car division’ Fiat Spa en het andere bedrijf dat Fiat Industrial gaat heten. Als de afsplitsing doorgaat, zal Marchionne de grootste private werkgever van Italië en het symbool van Italiaanse industriële macht voorgoed in tweeën delen.

 

In Fia Spa komen straks behalve de genoemde automerken ook Magneti Marelli, Comau (productierobots), Teksid (gieterijen) en Fiat Powertrain Development te vallen.  Deze tak heeft een een balanswaarde van ongeveer 44 miljard euro en een netto schuld van 2,25 miljard. Over 2009 boekte de tak en netto verlies van 242 miljoen. In Fiat Industrial komen te vallen Case New Holland, Iveco en Marine and Industrial Engines. Het gaat om een waarde van 31 miljard met een netto schuld van 13,6 miljard. Deze tak boekt een verlies van 606 miljoen euro in 2009.

 

Op zijn hoogtepunt deed de Fiat Group, die is opgebouwd door Gianni Agnelli, in auto’s, in uitgeven, in voetbal, papierproductie, telecom, bankieren, kunst en Chateau Margaux-wijnen. De familie Agnelli heeft nog steeds een aandeel van dertig procent in de groep en heeft dit jaar nog Gianni’s kleinzoon John Elkann benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van de groep. (bron: Financial Times).

 

  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding