Chrysler kende met een stijging van 61 procent de sterkste groei in de afgelopen maand. Het merk verkocht 100.077 voertuigen, versus 62.197 exemplaren in september 2009. Het is de zesde achtereenvolgende maand dat Chrysler een groei kan melden, en de tweede maand dit jaar dat de verkopen boven de 100.000 zijn uitgekomen.

Ford rapporteerde een groei van 46 procent tot 160.873 voertuigen en bij General Motors bedroeg de stijging 10,5 procent tot 173.155 exemplaren. Ook Toyota en Nissan kenden een dubbel cijferige groei. Toyota meldde een groei van 16,8 procent tot 147.162 voertuigen, terwijl Nissan met een aantal van 74.205 een afzetstijging realiseerde van 34 procent. Voor Honda was er een plus van 26 procent en Hyundai heeft wederom een prima maand achter de rug met 44 procent hogere verkopen. Subaru pluste 47 procent en Mazda ging 31 procent. Suzuki was de enige vreemde eend in de bijt. Geheel tegen de markttrend in wist dit merk minder auto’s te verkopen. Men moest 12 procent inleveren.

Don Johnson, General Motors’ vice-president voor de thuismarkt, nam na publicatie van de verkoopcijfers een voorzichtig optimistische positie in. "We hebben nog steeds een behoorlijk zwakke huizenmarkt, en sommige politieke en economische onzekerheden blijven negatieve invloed uitoefenen op het consumentenvertrouwen", aldus Johnson. "Derhalve denken we nog steeds dat het herstel in de tweede helft van het jaar wat trager zal zijn dan in de eerste helft. Maar we zien ook positieve dingen".

Bron: AutoInternationaal