Daarvoor wil het concern 3 miljard euro in het land investeren om zijn fabrieken en dealernetwerk uit te breiden. Dat laat topman Dieter Zetsche in een interview weten.

Dit jaar rekent het moederconcern van Mercedes-Benz op een verkoop in China van 120.000 auto’s. Eerder werd gerekend op 100.000 voertuigen, maar die doelstelling werd al in de eerste 9 maanden van dit jaar gerealiseerd. “Op die basis wordt ons doel van 300.000 in 2015 alleen maar realistischer”, aldus Zetsche. Zetsche wil dat de productie van Mercedes-Benz in China de komende jaren flink toeneemt.

Nu is nog 30 procent van de totale verkoop lokaal gebouwd, maar dat moet over 5 jaar minstens 70 procent zijn, aldus de topman. Daimler bouwt de E- en C-klasse in China. Zetsche zei dat in de toekomst meer modellen in China zullen worden gebouwd. Hierbij kan gedacht worden aan de GLK, maar ook om de sedanvariant van de volgend generatie B-klasse.

De bestuursvoorzitter verwacht dat China tussen 2014 en 2016 de landen Duitsland en de Verenigde Staten voorbij zal streven als de grootste afzetmarkt van Daimler. Daimler loopt in China nu nog achter bij zijn Duitse rivalen BMW en Audi. BMW verkocht in de eerste negen maanden van dit jaar 122.000 auto’s in China. Audi verwacht dit jaar meer dan 200.000 wagens te verkopen in het land.

Bron: AutoInternationaal