In  het derde kwartaal bedroeg de omzet 29 miljard dollar, een daling van 1,3 miljard dollar ofwel vier procent, ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Exclusief het resultaat van Volvo in 2009, steeg de omzet met 1,7 miljard dollar t.o.v. een jaar eerder.

Ford rapporteerde in Noord-Amerika een bedrijfsresultaat vóór belastingen van 1,6 miljard euro, een verbetering van 1,3 miljard.  Ford is op weg om dit jaar voor het tweede jaar op rij het marktaandeel te verbeteren. Dat zou dan voor het eerst sinds 1933 zijn dat Ford dit in opeenvolgende jaren bereikt. Over het hele jaar 2010 heeft Ford Motor Company een winst geboekt van 6,4 miljard dollar, een hele verbetering in vergelijking met het recordverlies van 14,6 miljard in 2008.

In Europa daalde de omzet van 7,3 naar 6,2 miljard dollar. Dat is te wijten aan de dalende markt, maar het marktaandeel van Ford in Europa daalde ook. In Europa boekte Ford een verlies van bijna tweehonderd miljeon dollar op operationeel niveau. Maar Lewis Booth, de cfo van Ford, verwacht dat Ford Europe in het vierde kwartaal,weer winst zal gaan maken. Dat kan door een langzame verschuiving naar iets grotere en meerwinstgevende auto’s, en een daling van de marketingkosten en kortingen. Ford zal in het vierde kwartaal de productie met 57 duizend eenheden verlagen.     

Ford Motor Company is de enige Amerikaanse autofabrikant die geen gebruik heeft gemaakt van de financiële steun van de Amerikaanse regering. Topman Alan Mulally heeft gezegd een goed vierde kwartaal te verwachten en verdere verbeteringen in 2011, ondanks de grote concurrentie en hogere kosten. Ford heeft per eind september nog een schuldenlast van 26,4 miljard dollar, een zorgelijke zaak. Ford heeft dit jaar een aantal terugbetalingen gedaan, in totaal voor bijna elf miljard dollar. Dat heeft de rentelast verlaagd met achthonderd miljoen dollar.     

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding