Daarmee lijkt het Zweedse merk de crisis achter zich te hebben gelaten en kunnen er aan de nieuwe Chinese moeder Geely direct goede cijfers worden gerapporteerd. Voor de 16 augustus in dienst getreden topman Stefan Jacoby is het een droomstart.

In totaal gingen in de periode januari t/m september 272.555 auto’s over de toonbank; zoals gezegd een winst van 12,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 2010 kan daardoor voor Volvo niet meer stuk. De grotere klantenstroom is te danken aan de populaire DRIVe uitvoeringen en aan de XC60, die zich ontwikkeld heeft tot Volvo’s best verkopende model van dit moment.

Met name in de Verenigde Staten is de XC60 de kurk waar aldaar de afzet op drijft. Het merk staat op de Amerikaanse markt nog wel in het rood, maar dat komt door de modelwisseling van de S60. De oude editie raakte begin dit jaar uitverkocht terwijl de levering van de tweede generatie nu pas goed op gang komt. In Europa staat Volvo nu op een marktaandeel van 1,6 procent versus 1,3 procent vorig jaar.

Daarmee doet het merk het beter dan zijn Duitse premiumcollega’s. In Nederland heeft Volvo de opgaande lijn echter nog niet te pakken. De S40 en S80 zijn duidelijk op hun retour, terwijl de consument ook uitgekeken lijkt te zijn op de XC70.