Marchionne heeft nu mot met vakbonden Chrysler Canada

Fiat heeft gedreigd uit de joint venture met Chrysler te zullen stappen als de medewerkers niet meer concessies doen. Marchionne wil dat de mensen 19 dollar per uur inleveren maar de vakbond Canadian Auto Workers zegt niet van plan te zijn verder te gaan dan zeven dollar.

Ken Lewenze van de vakbond zei dat men geen verdere concessies zal doen met betrekking tot het snijden in de lonen, dan eerder ook met General Motors is overeengekomen. De bedoelde overeenkomst met GM scheelde de autofabrikant zo’n zeven dollar per uur per werknemer. Fiat-chef Sergio Marchionne zei tegen diverse kranten dat Fiat uit het samenwerkingsverband met Chyrsler zal stappen als de Canadian Auto Workers niet akkoord gaat met een verlaging met negentien dollar per uur. Dat betekent dat de lonen dan op 55 dollar per uur uitkomen, inclusief  kosten voor pensioenen en andere arbeidsvoorwaarden. Dit is wat de medewerkers van Honda en Toyota in de VS verdienen. De Canadese overheid heeft bij monde van de minister van financiën Tony Clement de harde stelling van Fiat meteen onderstreept door te zeggen dat de vakbond zich moet realiseren dat Chrysler qua kosten concurrerend moet worden met Toyota en Honda en niet alleen met Ford en GM.

Marchionne zei tegen The Globe dat hij bereid is uit de deal te stappen. "We kunnen ons niet aan Chrysler committeren als we geen licht zien aan het eind van de tunnel." Hij zei dat er op dit moment een kans van vijftig procent is dat de samenwerkingsovereenkomst er door komt. Chrysler heeft nog vijftien dagen om tot een deal met Fiat te komen die ook de goedkeuring kan wegdragen van de federale overheid. De beide bedrijven hebben in januari een  (voorwaardelijke) overeenkomst gesloten, waarbij Fiat een belang van 35 procent in Chrysler kan verwerven. Fiat investeert geen geld in Chrysler maar stelt de Amerikanen zijn succesvolle platforms voor kleine auto’s ter beschikking en de technologie voor zuinige motoren. In ruil daarvoor krijgt Fiat toegang tot de Noord-Amerikaanse markt. Als Chrysler niet in staat is een samenwerking met Fiat te bewerkstelligen, dan gaat het bedrijf failliet en gaan tienduizenden banen verloren.

Eerder had Chrysler-president Tom LaSorda gezegd dat de arbeidskosten met twintig dollar per uur omlaag moeten om te kunnen concurreren met buitenlandse merken die ook in Canada auto’s bouwen. De Japanse werknemers in fabrieken in Canada verdienen ongeveer 47 per uur, terwijl mensen die voor de Amerikaanse fabrikanten werken zo’n 76 dollar per uur betaald krijgen. LaSorda waarschuwde daarbij dat de Canadese afdeling gesloten moet worden als de arbeidskosten niet omlaag gaan.

 

 

 

Marchionne heeft nu mot met vakbonden Chrysler Canada - Automobielmanagement.nl

Marchionne heeft nu mot met vakbonden Chrysler Canada

Fiat heeft gedreigd uit de joint venture met Chrysler te zullen stappen als de medewerkers niet meer concessies doen. Marchionne wil dat de mensen 19 dollar per uur inleveren maar de vakbond Canadian Auto Workers zegt niet van plan te zijn verder te gaan dan zeven dollar.

Ken Lewenze van de vakbond zei dat men geen verdere concessies zal doen met betrekking tot het snijden in de lonen, dan eerder ook met General Motors is overeengekomen. De bedoelde overeenkomst met GM scheelde de autofabrikant zo’n zeven dollar per uur per werknemer. Fiat-chef Sergio Marchionne zei tegen diverse kranten dat Fiat uit het samenwerkingsverband met Chyrsler zal stappen als de Canadian Auto Workers niet akkoord gaat met een verlaging met negentien dollar per uur. Dat betekent dat de lonen dan op 55 dollar per uur uitkomen, inclusief  kosten voor pensioenen en andere arbeidsvoorwaarden. Dit is wat de medewerkers van Honda en Toyota in de VS verdienen. De Canadese overheid heeft bij monde van de minister van financiën Tony Clement de harde stelling van Fiat meteen onderstreept door te zeggen dat de vakbond zich moet realiseren dat Chrysler qua kosten concurrerend moet worden met Toyota en Honda en niet alleen met Ford en GM.

Marchionne zei tegen The Globe dat hij bereid is uit de deal te stappen. "We kunnen ons niet aan Chrysler committeren als we geen licht zien aan het eind van de tunnel." Hij zei dat er op dit moment een kans van vijftig procent is dat de samenwerkingsovereenkomst er door komt. Chrysler heeft nog vijftien dagen om tot een deal met Fiat te komen die ook de goedkeuring kan wegdragen van de federale overheid. De beide bedrijven hebben in januari een  (voorwaardelijke) overeenkomst gesloten, waarbij Fiat een belang van 35 procent in Chrysler kan verwerven. Fiat investeert geen geld in Chrysler maar stelt de Amerikanen zijn succesvolle platforms voor kleine auto’s ter beschikking en de technologie voor zuinige motoren. In ruil daarvoor krijgt Fiat toegang tot de Noord-Amerikaanse markt. Als Chrysler niet in staat is een samenwerking met Fiat te bewerkstelligen, dan gaat het bedrijf failliet en gaan tienduizenden banen verloren.

Eerder had Chrysler-president Tom LaSorda gezegd dat de arbeidskosten met twintig dollar per uur omlaag moeten om te kunnen concurreren met buitenlandse merken die ook in Canada auto’s bouwen. De Japanse werknemers in fabrieken in Canada verdienen ongeveer 47 per uur, terwijl mensen die voor de Amerikaanse fabrikanten werken zo’n 76 dollar per uur betaald krijgen. LaSorda waarschuwde daarbij dat de Canadese afdeling gesloten moet worden als de arbeidskosten niet omlaag gaan.