Wereldwijd was er sprake van een daling van 13 procent. Noord-Amerika is de grootste verliezer met een terugval van 32,3 procent tot 8,75 miljoen eenheden. De autoproductie in China nam in 2009 juist met 50 procent toe tot 13,79 miljoen exemplaren. Hierdoor heeft het Aziatische land de koppositie binnen de auto-industrie overgenomen.

De verwachting is dat de autoproductie in West Europa dit jaar met 8 tot 10 procent zal dalen. Met name het beëindigen van de sloopregelingen in Spanje, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië draagt bij aan een verdere daling van de totale Europese autoproductie.

Beste uitwijkmogelijkheid voor de branche is China. In 2008 bezat namelijk slechts 3 procent van de Chinezen een auto, waardoor dit land een enorme groeimarkt is. Westerse autofabrikanten weten gedeeltelijk te profiteren van de sterk stijgende vraag naar auto’s in het land, maar moeten tegelijkertijd concurreren met lokale autofabrikanten.

Bron: AutoInternationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding