Dat hebben analisten gezegd na een bijeenkomst met Fiat-topman Sergio Marchionne. "Een beursnotering binnen 12 tot 18 maanden lijkt steeds aannemelijker", aldus analisten van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley.

Fiat heeft momenteel 85 procent van Ferrari in handen. De analisten verwachten ook dat Fiat en Chrysler na de beursgang van Ferrari volledig worden samengevoegd. Fiat heeft nu een belang van 20 procent in het Amerikaanse concern, dat in juni 2009 uit faillissementsbescherming kwam. Zij krijgen op afzienbare termijn sowieso een aandelenpakket van 35 procent. Voorwaarde is dat Fiat er voor zorgt dat er in één van de Chrysler fabrieken een model geproduceerd wordt die ´40 miles per gallon´ kan rijden. Dat gaat een sedan voor Dodge op basis van de Alfa Romeo Giulietta worden. Dit model moet eind 2011 klaar zijn.

Wil Fiat vervolgens een meerderheidsbelang in Chrysler verwerven, dan is dat geen probleem maar dan moet daar gewoon voor betaald worden. Vandaar dat de Italianen geld nodig hebben. Allereerst gaat onderdelenboer Magneti Marelli in de verkoop. Omdat dat nog niet genoeg oplevert is Ferrari de volgende. Natuurlijk wil Fiat niet helemaal van Ferrari af. Wel zal Fiat op redelijk korte termijn dus wel aandelen in Ferrari gaan verkopen. Mogelijk zo veel als de helft van haar bezit in het merk. Daartoe zal Fiat het 5 procentsbelang dat investeerders uit Abu Dhabi in Ferrari hebben terugkopen om zo weer 90 procent van de aandelen in handen te kunnen krijgen. De overige 10 procent is in handen van Piero Ferrari, de zoon van Enzo.