Dit is afgelopen vrijdag in de Duitse Bondsraad besloten. Deze verplichting komt in de plaats van de oude wettelijke regeling, die bepaalde dat automobilisten alleen verplicht waren om bij ieder weertype "gepaste banden" te monteren.  Er geldt een uitzondering voor vrachtauto’s. Deze hoeven alleen winterbanden te monteren bij de wielen die de truck aandrijven. Met deze vrijstelling wil Duitsland hoge kosten voor de transportsector voorkomen.

Gelijktijdig blijkt uit onderzoek: met winterbanden is de kans op een ongeluk kleiner. Bij een auto op zomerbanden stijgt de kans op een ongeval in de wintermaanden met 32 procent. Met winterbanden is dat slechts 12 procent. Onderzoek onder 25.000 schadegevallen door verzekeraar Centraal Beheer Achmea wijst uit dat winterbanden met name bij sneeuwval hun nut bewijzen, bevestigt ook verkeerspsycholoog Adriaan Heino van verzekeraar Centraal Beheer Achmea. "Het onderzoek geeft aan dat winterbanden daadwerkelijk een positief effect hebben." Eerder zeiden verkeerspsychologen te twijfelen aan het nut van winterbanden. Die zouden automobilisten een vals gevoel van veiligheid kunnen geven en kunnen leiden tot de gedachte dat ook op besneeuwde wegen flink kan worden doorgereden. Toch stelt Centraal Beheer Achmea winterbanden niet verplicht.
Momenteel rijdt dertig procent van alle Nederlanders in de winter op winterbanden: 2,2 miljoen personenauto’s