De wereldwijde verkoop kwam uit op 6,59 miljoen exemplaren: een stijging van 12,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In 2009 reden in totaal 6,3 miljoen auto’s van het concern de showrooms uit. Voor heel 2010 rekent de grootste autofabrikant van Europa op een recordverkoop van ruim zeven miljoen auto’s. In 2018 wil het concern uit Wolfsburg de grootste autofabrikant ter wereld zijn met een jaarlijkse verkoop van meer dan tien miljoen.

Vooral in Azië doet Volkswagen goede zaken. Daar steeg de afzet met ruim 38 procent. In de Verenigde Staten gingen de verkopen met 20 procent omhoog. In Duitsland daalde de afzet met bijna 20 procent, deels door het wegvallen van de slooppremie. Desalniettemin moest Volkswagen op de thuismarkt marktaandeel inleveren. In heel West Europa steeg de verkoop met 12,5 procent.

De verkoop van het kernmerk Volkswagen klom in de afgelopen elf maanden met 12,7 procent tot ruim 4 miljoen exemplaren. Premiumdochter Audi zag de afzet met 15,3 procent stijgen tot meer dan 1 miljoen auto’s. Bij de Tsjechische dochter Skoda ging de verkoop met 12,3 procent omhoog tot ruim 700.000 eenheden. Alleen de Spaanse dochter Seat blijft zwak presteren. De afzet bleef met 313.000 vrijwel gelijk aan vorig jaar. Daarmee nam het belang van Seat binnen het Volkswagen verder af.

In Nederland deed Seat het dankzij de 1.2 TDI Ecomotive uitvoering van de Ibiza uitstekend. De afzet verdubbelde ruimschoots. De stijging bij zustermerk, die in de vorm van de Fabia Greenline een soortgelijk model aanbiedt, was echter nog wat groter. Volkswagen zelf deed het vooral dankzij de Polo 1.2 TDI Bluemotion ook uitstekend. Voor al deze drie modellen geldt dat de consument geen wegenbelasting hoeft te betalen en dat de zakelijk rijder voor een tot 14 procent verlaagde bijtelling in aanmerking komt. De afzet van Audi nam toe, maar de premiumdochter was niet in staat om zijn marktaandeel vast te houden.