Het gaat om een model met zeven zitplaatsen. Een dergelijk model kan de Scénic van moeder Renault gaan beconcurreren. Deze auto is al sinds zijn introductie in 1996 een verkoophit. De voor Dacia geplande MPV zal een fors lagere prijs krijgen, met dientengevolge ook een veel minder royale uitrusting (geen keyless entry, geen xenon koplampen). Als basis zal de eigen Logan moeten dienen en niet het onderstel van de Mégane. De doelgroep zal daar echter niet wakker van liggen.

De productie van de circa 4,60 meter lange MPV van Dacia gaat waarschijnlijk in Marokko plaatsvinden. Voor zowel de tweede als de derde zitrij zal gekozen worden voor inklapbare zetels; uitneembare stoelen zoals de exemplaren in de Espace zijn te duur en te zwaar. Het meubilair zal wel worden voorzien van klaptafeltjes en daarnaast kunnen we bij de Roemeen rekenen op een overvloed aan bergvakken.

Voor wat betreft de motorisering zal Dacia op respectabele afstand van haar moeder blijven. Dit betekent vooralsnog geen 1.4 TCe turbobenzine variant, maar louter de vertrouwde 1.6 16V unit van 105 pk. Voor de dieselklanten de 1.5 dCi van 90 of 110 pk (Renault breidt volgend jaar haar gamma uit met een nieuwe 130 pk sterke 1.6 dCi). Bepaald niet spannend dus, maar dat houdt de prijzen lekker laag. Gestreefd wordt naar een instaptarief van 16.000 à 16.500 euro. Daarmee wordt de eigen Logan MCV niet voor de voeten gelopen en is ook een grote prijsafstand tot de Renault Scénic (23.990 euro als 1.6 16V Authentique) gegarandeerd.

De MPV zal waarschijnlijkin maart op de autosalon van Genève worden gepresenteerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding