De koppositie is vooral te danken aan de Ibiza, waarvan vorig jaar 39.905 exemplaren over de Spaanse toonbanken gingen. Dat waren er bijna 10.000 meer dan van zijn meest directe concurrent, de Peugeot 207. De autoconsument in eigen land is vooral geporteerd van de ST variant, die vorig jaar goed was voor bijna de helft van de Ibiza verkopen.

Het marktaandeel van Seat kon mede dankzij die Ibiza ST uitkomen op 9,1 procent. De Spanjaarden kochten afgelopen jaar 982.015 auto’s, hetgeen er 3,1 procent meer waren dan in 2009. Exact 89.392 daarvan verlieten de showroom als Seat. Daarmee boekte het merk een afzettoename van 6,7 procent ten opzichte. Seat was in het MPV segment ook marktleider. Van de Altea werden in eigen land namelijk 15.080 exemplaren op kenteken gezet versus 12.067 stuks voor de Citroën Xsara/C4 Picasso.

Topman James Muir ziet het veroveren van het koppositie in de verkoopranglijst als een keerpunt: "Seat maakt een comeback", aldus de chef van de geplaagde Volkswagen dochter. Muir gaf eerder aan dat Seat over vier jaar weer zwarte cijfers schrijft. Een productoffensief moet daarbij helpen. Zo breidt het merk de komende jaren het programma uit met een kleine stadsauto, gebaseerd op de nieuwe Volkswagen Lupo. "Dit verkoopsucces vormt de basis voor groei in de rest van de Europese markten".

In Nederland wist Seat een enorme verkoopgroei te noteren. Geholpen door vrijstelling van wegenbelasting en BPM wist de Ibiza Ecomotive de Seat-afzet een enorme impuls te geven. Het aantal registraties steeg met 32 procent tot 12.743 stuks. De Ibiza nam 7.763 verkopen voor zijn rekening versus 4.855 eenheden een jaar eerder. Ook de Leon boekte een plus (1.793 registraties in 2010 versus 1.762 in 2009), net als de Altea (2.186 om 1.970). Ook de afzet van de Exeo nam toe en wel van 425 naar 690 eenheden. Dat neemt niet weg dat dit model ver achterbleef op de doelstelling van zo’n 1.800 eenheden. Veel beter lijkt de nieuwe Alhambra aan te slaan. Die trok in eigen land in 2010 ruim 73 procent meer klanten dan het jaar er voor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding