In totaal bracht het merk ruim 1,46 miljoen voertuigen aan de man. In december verkocht BMW, inclusief de merken Mini en Rolls-Royce, meer dan 141 duizend auto’s: 14,2 procent meer dan in dezelfde maand van 2009.

Duitsland blijft de grootste afzetmarkt voor BMW. Vorig jaar werden daar ruim 266.000 auto’s verkocht; een stijging van 3,1 procent ten opzichte van 2009. In de Verenigde Staten zag de Duitse fabrikant van premiumauto’s de verkopen stijgen met 9,9 procent tot meer dan 265 duizend stuks. De afzet in China steeg het hardst: BMW verkocht in het Aziatische land 169 duizend voertuigen; een stijging van 86,7 procent ten opzichte van 2009. De verkopen in het Verenigd Koninkrijk namen vorig jaar toe met 13,6 procent tot 157.312 auto’s. Ook in Rusland, Zuid-Korea, Brazilië en India werden meer voertuigen verkocht.

In Nederland verkocht BMW in 2010 ruim tien procent meer auto’s. Een net resultaat, maar niet voldoende om het marktaandeel vast te houden. Hetzelfde beeld laat dochter Mini zien. Dit laatste resultaat valt een tikje tegen aangezien de Countryman de gelederen is komen versterken. Bij BMW is de 3-serie duidelijk op zijn retour en zijn grotere broer ‘5’ heeft dit niet kunnen compenseren. De grotere SUV modellen (X3 t/m X6) hadden allemaal een moeilijk jaar, maar de X1 verkocht als een tierelier. BMW verwacht dit jaar wereldwijd een recordaantal van anderhalf miljoen auto’s te verkopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding