Dat blijkt uit een studie van de gerenommeerde Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer. Volgens de analyse verkocht Toyota, met zijn dochtermerken Hino, Lexus en Daihatsu, vorig jaar in totaal 8,4 miljoen voertuigen vergeleken met 7,8 miljoen een jaar eerder. In West-Europa stond de verkoop onder druk, maar vooral in Azië gingen de zaken heel goed. Specifiek voor Nederland geldt dat Toyota haar afzet wel wist op te voeren, maar de toename was niet voldoende om het marktaandeel veilig te stellen. Premiumdochter Lexus won wel terrein, vooral dankzij de vernieuwde RX. De verkopen bij Daihatsu zijn in een vrije val beland. De afzet halveerde ruimschoots, van 4.618 auto’s naar 2.029 exemplaren. December was geen greintje beter met 98 verkopen dit jaar versus 293 eenheden in de cadeaumaand vorig jaar.

GM verkocht wereldwijd 8,2 miljoen auto’s tegen 7,5 miljoen in 2009. Ook GM had veel succes in China. Bij Volkswagen, dat ook merken als Audi en Skoda voert, reden vorig jaar 7,1 miljoen auto’s de showrooms uit. In 2009 waren dat er 6,3 miljoen. Hier was eveneens sprake van een sterke verkoop in China. Volkswagen wil in 2018 de grootste autofabrikant ter wereld worden met jaarlijks meer dan 10 miljoen verkopen.

De vierde autoproducent ter wereld in 2010 was volgens de studie het Frans-Japanse concern Renault-Nissan met 6,7 miljoen auto’s tegen 6,1 miljoen een jaar eerder. Op de vijfde plek staat het Zuid Koreaanse Hyundai-Kia met 5,7 miljoen verkopen. Dit waren er 4,6 miljoen in 2009.