De twee bedrijven hebben aangekondigd een joint venture te zullen oprichten onder de naam TBD. De productie zal plaatsvinden in Baden-Württemberg. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, heeft er een aandeel in van bijna 45 procent. De kunststof onderdelen die deze onderneming gaat produceren, moet een Mercedes-Benz model tien procent lichter maken, met als uiteindelijke doel brandstofbesparing en verlaging van de CO2-uitstoot. 
Mercedes-Benz volgt hiermee het voorbeeld van BMW, dat samenwerkt met het Amerikaanse SGL. Het gebruik van gewichtsbesparende materialen in de auto-industrie krijgt een impuls door de opkomst van elektromotoren in auto’s. Hoe zwaarder de auto is, des te sterker de elektromotor moet zijn en hoe geringer de actieradius is. Dat is een dikke stok achter de deur voor autofabrikanten om (ook bij hybride modellen) nu flink in te zetten op gewichtsbesparing. 
In 2012 zullen de eerste onderdelen die de joint venture produceert worden gebruikt Koolstofvezel is ongeveer 50 procent lichter dan staal en 30 procent lichter dan aluminium. Mercedes-Benz en Toray zijn van plan om al in 2012 te beginnen met de productie van kunststof onderdelen. De componenten zijn in eerste instantie bestemd voor de cabrioletmodellen SL en SL AMG. Later volgen andere personenauto’s, maar Mercedes-Benz sluit niet uit dat het nieuwe bedrijf ook kunststof(carrosserie)delen voor  bestelwagens en trucks gaat maken. BMW en SGL volgen in 2013 met de elektrische Megacity

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding