De onrust in het Midden-Oosten en de stijgende olieprijzen lijken geen afbreuk te doen aan de belangstelling voor benzineslurpende SUV modellen en pick-ups. Zo meldde marktleider General Motors een stijging van 23,3 procent naar 178.896 auto’s in de maand januari. De winst bij deze fabrikant is vooral te danken aan Cadillac, dat 49,1 procent meer klanten trok. Ook het pick-up en SUV label GMC deed het goed met 29,8 procent. Buick wist de stijgende lijn dankzij de nieuwe Regal (onze Opel Insignia) prima vast te houden met 31,9 procent hogere verkopen. Het volumelabel Chevrolet pluste 19,1 procent. Dankzij deze stijging was het merk met het vlinderstrik logo het populairste label bij de Amerikanen in januari.

Ook Ford zag de verkoop van zijn auto’s flink stijgen. De verkoop kwam uit op 127.317 exemplaren oftewel wel 13,3 procent meer dan een jaar eerder. Met het eigen label werd 21,7 procent geplust. Mercury doet echter niet meer mee, want van dit merk werden slechts 248 auto’s verkocht. Vorig jaar januari waren het er nog 5.482. Opvallend is dat zustermerk Lincoln niet van de malaise bij Mercury wist te profiteren. Bij deze (enige) luxedochter van Ford nam de afzet vorige maand met 21,0 procent af.

Chrysler, de kleinste van de grote drie Amerikaanse autoproducenten, bracht 70.1118 nieuwe auto’s aan de man; een stijging van 22,7 procent die vooral te danken was aan de nieuwe editie van de Jeep Grand Cherokee. Dit merk verkocht in januari 46,9 procent meer auto’s. Dodge pluste 21,9 procent en voor het bedrijfswagenlabel Ram was er een stijging van 18,0 procent. Chrysler zelf zit dringend te wachten op de nieuwe 300C en de 200. Bij dit merk nam de afzet in januari met 7,1 procent.

De Amerikaanse autoproducenten hebben in januari dus aanzienlijk meer auto’s verkocht. Daaruit kan worden afgeleid dat het herstel in de auto-industrie doorzet. "We verwachtten sterke cijfers, maar wat we nu zien is zelfs beter dan we hadden durven denken", zei analist Jesse Toprak. "Er is echt herstel van de consumentenvraag".

Ook de importmerken profiteerden van de aantrekkende Amerikaanse economie. Toyota zag de verkopen oplopen met 17,3 procent tot een totaal van 115.856 stuks. "De resultaten van afgelopen maand zijn bemoedigend en laten aanhoudende kracht zien", zei Bob Carter, Group Vice President van Toyota Motor Sales in de Verenigde Staten. De Japanse marktleider deed het met dit resultaat beter dan Nissan en Honda. Die plusten met 14,8 resp. 13,0 procent. Voor Hyundai was er een afzetstijging van 22,0 procent en zustermerk Kia verkocht 25,6 procent meer auto’s. Toyota’s premiumdochter Lexus was in januari afzettechnisch daarentegen snipverkouden. Dit merk verkocht 17,1 procent. Opvallend is ook de bescheiden winst die Volkswagen wist te boeken, ondanks de komst van de nieuwe editie Jetta. Het Duitse automerk verkocht in januari slechts 2,1 procent meer auto’s en moest daarmee marktaandeel inleveren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding