Renault gaat zich concentreren op producten met toegevoegde waarde (lees: beter renderend)  zoals auto’s in de middenklassen en hogere klasse, vans en ev’s en hun componenten. Renault zal binnenkort een plan naar buiten brengen waarin is uitgewerkt hoe men de capaciteit kan aanpassen zonder dat fabrieken worden gesloten of personeel wordt ontslagen. "Het strategische plan maakt het mogelijk productiecapaciteit aan te passen aan de wereldwijde vraag", zegt topman Carlos Ghosn in Financial Times. Hij zal op 10 februari, bij het bekendmaken van de jaarcijfers, een nieuw strategische plan voor de komende drie jaar presenteren. Renault is voor vijftien procent eigendom van de Franse Staat, die in 2009 nog een lening van drie miljard euro tegen lage rente verstrekte en die heel streng let op de werkgelegenheid in Frankrijk.

Renault gaat vanaf 2013 een bestelauto bouwen in Sandouville (Noord-Frankrijk) en vervangers voor de Espace en de Laguna in Douai op een platform dat wordt gedeeld met Nissan vanaf 2014. Frankrijk wordt bovendien het productiecentrum voor elektrische auto’s want de Zoé wordt gebouwd in Flins en de Kangoo ZE in Maubeuge. Een elektrische motor voor de modellen wordt geproduceerd in Cléon vanaf 2013 en batterijen in een nieuwe fabriek in Flins vanaf 2012.     

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding