Marchionne zei dit op een bijeenkomst van JD Power in Los Angeles, een maand nadat hij maar nipt de medewerking verwierf van Fiat-personeel in Italië voor zijn toekomstplannen met de productie in het (weinig efficiënte) Italië. Marchionne is gefrustreerd over de Italiaanse bureaucratie en de moeizame verhouding met het personeel en de vakbonden. Hij zou naar wegen zoeken om de operatieën in Italië af te slanken. Fiat zou binnen een periode van drie jaar kunnen fuseren met Chrysler en dan zou Marchionne het hoofdkantoor van de nieuwe groep vanuit de VS kunnen aansturen. John Elkann, de voorzitter van Fiat en formeel de baas van Marchionne, heeft gisteren (zondag 6 februari) de burgemeester van Turijn geprobeerd te kalmeren door te zeggen dat zijn stad wel het Europese hoofdkantoor van Fiat zal blijven, hoe een eventuele fusie met Chrysler ook uitpakt.

Fiat is een symbool van de Italiaanse industrie en volgens diverse captains of industry zou de HQ-verhuizing van Marchionne ernstige gevolgen hebben voor het al zwakke imago van Italië als bestemming van buitenlandse investeringen, zo meldt Financial Times. Verder is er ook al een minister, Maurizio Sacconi van welzijn, die weet te melden dat Marchionne zou hebben gezegd dat het gaat om plannen en dat er geen besluit is genomen.