Toyota zei dat het in de eerste drie kwartalen van het boekjaar 910 duizend auto’s heeft verkocht in China en andere markten in de regio, dat is dertig procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De vraag in Azië heeft ook andere autofabrikanten geholpen, waaronder GM, die meer auto’s en trucks verkocht in China dan in de VS.

Toyota verklaarde dat de verwachting is dat er een winst wordt geboekt van bijna 500 miljard yen (6 mln dollar) – dat zou het dubbele zijn van de winst in het vorige boekjaar en aanzienlijk meer dan de eerder gedane voorspelling. Bovendien verwacht Toyota dat men wereldwijd 7,48 mln auto’s zal verkopen. Dat getal is met zeventigduizend verhoogd.

Het grootste probleem voor Toyota is de productie in Japan. De yen is in vijftien jaar niet zo duur geweest (in verhouding tot de dollar) waardoor de export onrendabel is geworden. De fabrieken draaien daarom om ongeveer driekwart van hun capaciteit. Alleen in het derde kwartaal boekte Toyota in Japan een verlies van 122 miljard yen (bijna anderhalf miljard dollar).  Toyota bouwrt op dit moment ongeveer viert van de tien auto’s in Japan.

Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat de problemen met modellen van Toyota die op hol sloegen, niet zijn veroorzaakt door fouten in de elektronica die de gaspedalen aanstuurt. Toyota heeft steeds gezegd dat de elektronica die zij sinds 2002 toepaste, veilig was. Nu is na tien maanden onderzoek vastgesteld dat die twijfel niet gegrond was. In 2009 en 2010 riep Toyota wereldwijd miljoenen auto’s terug, onder meer in verband met problemen met gaspedalen die zouden blijven hangen.