Dat is 30,9% van de 75.095 nieuwverkopen die in januari 2011 plaatsvonden. Het percentage is stijgend. In 2010 was 24,6% van de nieuwverkochte auto’s BPM-vrij dankzij de regeling en in 2009, toen de regeling in werking trad, 15%.
Toyota verkocht tot dusver de meeste auto’s waarvoor geen BPM werd betaald. Met 51.192 verkochte auto’s, sinds de ingang van de regeling, staat het merk eenzaam bovenaan. Peugeot volgt met 29.750 verkopen op de tweede plek. Fiat staat op de derde plek met 27.589 verkopen. PSA en VAG lijken al met al het meest de profiteren want ook Citroen, Volkswagen, Seat en Skoda staan in de top tien. Voor de exacte cijfers.
De regeling gaat op voor personenauto’s die op of na 1 januari 2009 voor het eerst in gebruik zijn genomen en met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gram per kilometer.
Jaar |
Totaal |
Verkopen BPM vrij |
Percentage BPM vrij t.o.v. totaal |
2009 |
386.896 |
58.175 |
15,0% |
2010 |
482.568 |
118.403 |
24,6% |
jan-11 |
750.95 |
23.190 |
30,9% |
Positie |
Merk |
Aantal verkopen |
|
|
1 |
Toyota |
51.192 |
|
|
2 |
Peugeot |
29.750 |
|
|
3 |
Fiat |
27.589 |
|
|
4 |
Citroën |
20.258 |
|
|
5 |
Suzuki |
15.223 |
|
|
6 |
Volkswagen |
12.807 |
|
|
7 |
Seat |
6231 |
|
|
8 |
Nissan |
5873 |
|
|
9 |
Skoda |
5461 |
|
|
10 |
Opel |
3424 |