TomTom heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar 29 procent minder winst geboekt dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat komt door hogere marketing- en r&d-uitgaven, maakt de producent van navigatiesystemen, navigatiesoftware en digitale kaarten bekend.

De nettowinst kwam in de laatste drie maanden van 2010 uit op 52 miljoen euro tegen 73 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat daalde met 42 procent tot 65 miljoen euro, terwijl de omzetdaling beperkt bleef tot drie procent op 516 miljoen euro.

Analisten gepolst door Factset Research rekenden vooraf op een nettowinst van 51 miljoen en een omzet van 496 miljoen euro. Voor 2011 verwacht TomTom een vrijwel vlakke omzet en winst per aandeel. Beleggers doen het aandeel massaal van de hand. Het aandeel, dat donderdag sloot op 7,30 euro, keldert op de Amsterdamse beurs. Rond 9.30 uur staat het acht procent lager op 6,71 euro. (Info: Dow Jones Nieuwsdienst)