De EU hoopt hiermee op extra export naar Zuid-Korea van rond de 19,1 miljard euro. Verder verwacht het parlement dat EU exporteurs zo’n 1,6 miljard per jaar minder kosten maken bij de export naar Zuid-Korea. Zo verdwijnt bijvoorbeeld de invoerhefing op auto’s van acht procent. Ook hoeven Europese auto’s niet extra getest te worden om te worden toegelaten tot de Zuid-Koreaanse markt. 
De vrijhandelsovereenkomst die met 464 voor en 128 tegen en 19 onthoudingen door het Europees parlement werd aangenomen, betekent dat er binnen vijf jaar een einde komt aan de invoertarieven voor bijna 98 procent van alle handel naar Zuid-Korea.
Voor de machinebouw betekent dit dat voor ongeveer tweederde van de productgroepen in de machinebouw de douanerechten worden afgeschaft. "De afschaffing van de douanerechten maakt Duitse producten een stuk aantrekkelijker voor Koreanen en verbetert de situatie van de Duitse kapitaalgoederen industrie," aldus Hannes Hesse van het Verband Deutscher Maschinenbauer in de Dow Jones Deutschland. "Vooral in vergelijking met de concurrentie uit Japan, China en de VS."