Werden afgelopen jaar al een recordaantal auto’s afgeleverd, dit jaar verwacht het Zuid Koreaanse merk haar positie verder te verstevigen. In 2008 eindigde de verkoopteller op 287.340 eenheden. Dat volume was goed voor 1,8 procent van de Europese automarkt. Het jaar erop wist Hyundai 342.108 auto’s aan de man te brengen, hetgeen goed was voor een punt van 2,4 procent van de verkooptaart. 

Dat de groei er daarmee nog niet uit was, bewezen de cijfers over 2010. De autobouwer leverde vorig jaar 358.284 auto’s af. Het marktaandeel steeg daardoor tot 2,6 procent. Dit jaar wil het Zuid-Koreaanse merk doorgroeien naar 3 procent marktaandeel, waarbij de verkopen het vorig jaar geboekte record moeten verbreken. Een bijdrage aan de afzetstijging moet vanuit Nederland komen. De importeur pakte in 2010 een aandeel van 3,9 procent en voor dit jaar wordt ingezet op 5 procent van de markt. Hyundai geeft aan dat nieuwe modellen voor de groei moeten zorgen. 

De introductie van kleinere motoren voor de iX35 zullen de afzet een impuls geven, ondanks dat de Koreaanse SUV vorig jaar al met 100.000 orders, in plaats van een beoogd aantal van 33.000, een topjaar beleefde. Het vervangen van de Sonata door de i40 betekent eveneens extra volume. De fabrikant gaat uit van een Europese afzet van 60.000 eenheden en de introductie van de Veloster moet voor een additionele 20.000 verkopen zorgen. Verder beleeft de gelifte i10 zijn eerste volle verkoopjaar.