Het bedrijf mikt vooral op een sterke groei op de lucratieve Chinese automarkt. Dat liet topman Stefan Jacoby (foto) weten bij een bezoek aan China. Volvo plant investeringen tot 11 miljard dollar, onder meer in de bouw van twee autofabrieken in China. De fabriek in de zuidwestelijk gelegen stad Chengdu moet vanaf 2013 jaarlijks 100.000 auto’s gaan produceren. Daarnaast is Volvo van plan een fabriek te bouwen in de noordoostelijke stad Daqing. Verder gaat Volvo een Chinees hoofdkantoor en een onderzoek & ontwikkelingscentrrum vestigen in Sjanghai. Het dealernetwerk in China wordt uitgebreid van de huidige 106 showrooms tot 220 vestigingen.
Volvo wil de komende tien jaar zijn wereldwijde verkoop meer dan verdubbelen tot 800.000 exemplaren per jaar van de 373.000 auto’s in 2010. Voor 2015 mikt het bedrijf op een verkoop in China van 200.000 auto’s per jaar tegen circa 30.000 stuks afgelopen jaar. Het marktaandeel van Volvo in China moet in het zakensegment stijgen tot 20 procent, aldus Jacoby.
De bouw van de twee nieuwe fabrieken in China zal geen gevolgen hebben voor de Europese activiteiten van Volvo, aldus Jacoby. De belangrijkste fabrieken van Volvo staan in Zweden en in België. Het Zweedse automerk werd in augustus vorig jaar voor 1,8 miljard dollar overgenomen door het Chinese autobedrijf Geely van het Amerikaanse Ford.