Amerikaanse autoverkopen versnellen

De autoverkopen in de Verenigde Staten hebben in februari een solide groei getoond, ondanks de scherp gestegen brandstofprijzen.

General Motors, de grootste autofabrikant in de VS, verkocht afgelopen maand meer dan 207.000 auto’s. Dat betekent een stijging van 46 procent vergeleken met een jaar geleden. Met name de merken Buick, Cadillac en GMC deden het goed. "De juiste auto’s op voorraad, in combinatie met agressieve reclamecampagnes en doelgerichte consumentenmarketing liggen aan de basis van ons succes in de eerste twee maanden van dit jaar", stelt Don Johnson, verkoopdirecteur van GM in de VS. Hij verwacht dat het totale verkoopvolume op de Amerikaanse markt dit jaar zal groeien tot 13 tot 13,5 miljoen exemplaren. De recente stijging van de olieprijs door de onrust in het Midden-Oosten heeft volgens Johnson nog geen grote invloed op de verkopen.
Ford, de nummer twee, bracht in februari ruim 156.600 auto’s aan de man. Dat waren er 14 procent meer ten opzichte van februari 2010. Omdat de markt als geheel een plus van 27 procent liet zien, betekende dit een verlies aan marktaandeel. Het concern laat weten te merken dat de vraag naar zuinigere auto’s groeit. "Met een olieprijs die richting de 100 dollar gaat en verder stijgende benzineprijzen, komt brandstofbesparing bij consumenten weer hoog op de agenda te staan", zo weet Ken Czubay, marketingdirecteur van Ford. Vooral de kleinere modellen, in combinatie met de Fiesta en Focus, leken niet aan te slepen. De verkopen van deze modellen zijn meer dan verdubbeld in februari. De Fiesta beleefde zijn beste maand ooit met 6.270 verkopen. Dochter Lincoln, dat het vooral moet hebben van grotere auto’s, deed het daarentegen slecht en zag de orderstroom met 11 procent afnemen.
Bij Chrysler, de op twee na grootste autofabrikant in de VS, ging de afzet vorige maand met 13 procent omhoog tot 95.100 stuks. Een percentage dat niet voldoende was om het marktaandeel vast te houden. Wel was februari de elfde maand op rij dat Chrysler de afzet zag toenemen. Het enige label dat terrein won, was het bedrijfswagenmerk Ram. Dodge en Jeep konden wel plussen, maar minder veel dan de markt als geheel. Uitgesproken slecht presteerde Chrysler zelf, waarvan de afzet met 25 procent afnam. Bij dit merk lijkt de tot ‘200’ herdoopte Sebring niet aan te slaan. Voor Lancia, dat overweegt om dit model op het vaste land van Europa als Flavia te gaan verkopen, zou dat een teken aan de wand moeten zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Amerikaanse autoverkopen versnellen - Automobielmanagement.nl

Amerikaanse autoverkopen versnellen

De autoverkopen in de Verenigde Staten hebben in februari een solide groei getoond, ondanks de scherp gestegen brandstofprijzen.

General Motors, de grootste autofabrikant in de VS, verkocht afgelopen maand meer dan 207.000 auto’s. Dat betekent een stijging van 46 procent vergeleken met een jaar geleden. Met name de merken Buick, Cadillac en GMC deden het goed. "De juiste auto’s op voorraad, in combinatie met agressieve reclamecampagnes en doelgerichte consumentenmarketing liggen aan de basis van ons succes in de eerste twee maanden van dit jaar", stelt Don Johnson, verkoopdirecteur van GM in de VS. Hij verwacht dat het totale verkoopvolume op de Amerikaanse markt dit jaar zal groeien tot 13 tot 13,5 miljoen exemplaren. De recente stijging van de olieprijs door de onrust in het Midden-Oosten heeft volgens Johnson nog geen grote invloed op de verkopen.
Ford, de nummer twee, bracht in februari ruim 156.600 auto’s aan de man. Dat waren er 14 procent meer ten opzichte van februari 2010. Omdat de markt als geheel een plus van 27 procent liet zien, betekende dit een verlies aan marktaandeel. Het concern laat weten te merken dat de vraag naar zuinigere auto’s groeit. "Met een olieprijs die richting de 100 dollar gaat en verder stijgende benzineprijzen, komt brandstofbesparing bij consumenten weer hoog op de agenda te staan", zo weet Ken Czubay, marketingdirecteur van Ford. Vooral de kleinere modellen, in combinatie met de Fiesta en Focus, leken niet aan te slepen. De verkopen van deze modellen zijn meer dan verdubbeld in februari. De Fiesta beleefde zijn beste maand ooit met 6.270 verkopen. Dochter Lincoln, dat het vooral moet hebben van grotere auto’s, deed het daarentegen slecht en zag de orderstroom met 11 procent afnemen.
Bij Chrysler, de op twee na grootste autofabrikant in de VS, ging de afzet vorige maand met 13 procent omhoog tot 95.100 stuks. Een percentage dat niet voldoende was om het marktaandeel vast te houden. Wel was februari de elfde maand op rij dat Chrysler de afzet zag toenemen. Het enige label dat terrein won, was het bedrijfswagenmerk Ram. Dodge en Jeep konden wel plussen, maar minder veel dan de markt als geheel. Uitgesproken slecht presteerde Chrysler zelf, waarvan de afzet met 25 procent afnam. Bij dit merk lijkt de tot ‘200’ herdoopte Sebring niet aan te slaan. Voor Lancia, dat overweegt om dit model op het vaste land van Europa als Flavia te gaan verkopen, zou dat een teken aan de wand moeten zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding