In januari verkocht Audi bij onze oosterburen 2.076 exemplaren van de A1. Die afzet stoelt voor een groot gedeelte op verkoop aan eigen personeel van de Volkswagen Groep, die de A1 met korting kopen. Het is ook mogelijk dat de aanschaf van de A1 door het autoconcern aantrekkelijk wordt gemaakt door goedkope leningen te verschaffen aan verwante partijen, zoals partners van werknemers. Nog een systeem is de versnelde verkoop als tweedehands exemplaar via de dealers. De A1 wordt dan door de dealer gekocht, en meteen als occasion doorverkocht.

Volgens Duitse onderzoekers bedroeg het verkoopaandeel van eigen werknemers in januari 42,4 procent. Een gezond cijfer is echter 10 procent. Wie boven de drempel van 20 procent gaat, presteert slecht. Een vergelijking met de Mini Countryman van Audi’s concurrent BMW laat zien dat het verkoopaandeel sinds september bijna continu onder de drempel van 20 procent zit. “De consument ziet de Mini veel meer als een unieke auto. De Audi A1 wordt veel minder begeerd", zo stellen de onderzoekers.

In Nederland heeft de A1 een ogenschijnlijk goede januarimaand achter de rug met 750 registraties versus 557 voor Mini. Onduidelijk is echter hoeveel hiervan daadwerkelijke klantleveringen zijn. Feit is dat Audi momenteel in Nederland adverteert dat haar A1 uit voorraad leverbaar is. Voor een Mini geldt een levertermijn van 12 weken.