Genève: Daimler en Renault-Nissan breiden samenwerking uit

Topmannen Dieter Zetsche en Carlos Ghosn hebben tijdens de autosalon van Genève gedetailleerde afspraken gemaakt.

De autofabrikanten zien vooral voordelen als zij gaan samenwerken bij de ontwikkeling van componenten voor de kleinere modellen van Mercedes-Benz en het repertoire van Infiniti. Eerder waren Daimler en Renault al overeengekomen dat de tweede editie Smart Forfour en de nieuwe Renault Twingo een gezamenlijk onderstel krijgen. 
Volgens Tom Lane, de productplanner van Nissan, waren de gesprekken met Daimler zeer vruchtbaar. De Japanse autofabrikant is voornemens om zijn toekomstig gamma, inclusief dat van Infiniti, in de toekomst te baseren op slechts zes platformen. Modellen die niet in dit ‘keurslijf’ passen, krijgen mogelijk een onderstel van Mercedes-Benz. In ruil hiervoor krijgen de Duitsers toegang tot de knowhow van Nissan op het gebied van elektrische en hybride auto’s. Daimler en Renault-Nissan overwegen ook om in de toekomst al hun middenklasse modellen (C- en D-segment) hetzelfde platform te geven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Genève: Daimler en Renault-Nissan breiden samenwerking uit - Automobielmanagement.nl

Genève: Daimler en Renault-Nissan breiden samenwerking uit

Topmannen Dieter Zetsche en Carlos Ghosn hebben tijdens de autosalon van Genève gedetailleerde afspraken gemaakt.

De autofabrikanten zien vooral voordelen als zij gaan samenwerken bij de ontwikkeling van componenten voor de kleinere modellen van Mercedes-Benz en het repertoire van Infiniti. Eerder waren Daimler en Renault al overeengekomen dat de tweede editie Smart Forfour en de nieuwe Renault Twingo een gezamenlijk onderstel krijgen. 
Volgens Tom Lane, de productplanner van Nissan, waren de gesprekken met Daimler zeer vruchtbaar. De Japanse autofabrikant is voornemens om zijn toekomstig gamma, inclusief dat van Infiniti, in de toekomst te baseren op slechts zes platformen. Modellen die niet in dit ‘keurslijf’ passen, krijgen mogelijk een onderstel van Mercedes-Benz. In ruil hiervoor krijgen de Duitsers toegang tot de knowhow van Nissan op het gebied van elektrische en hybride auto’s. Daimler en Renault-Nissan overwegen ook om in de toekomst al hun middenklasse modellen (C- en D-segment) hetzelfde platform te geven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding