Vorige week was een sprankje hoop ontstaan nadat bekend was geworden dat de Europese divisie van General Motors minder verlies had geleden dan gevreesd. Volgens regionaal topman Nick Reilly zal echter vastgehouden worden aan de ingezette koers. Dat is volgens hem noodzakelijk om dit jaar met een ‘

‘zwarte nul’ af te kunnen sluiten. In totaal dienen bij Opel 8.000 van de 48.000 banen te verdwijnen om weer winstgevend te kunnen worden. 

Extra ontslagen zijn volgens Reilly niet te verwachten. “Het glas is dus half vol of half leeg; het is maar hoe je het bekijkt", aldus dus laconieke topman. Momenteel wordt de productiecapaciteit van de fabriek in Bochum voor 60 procent benut. Dat komt doordat aldaar momenteel alleen de snel oud wordende Zafira van de band rolt. Andere Opel fabrieken produceren op 80 tot 90 procent van hun potentieel. De ondernemingsraad in Bochum beschouwt het als noodzakelijk dat de fabriek een extra model mag produceren, bijvoorbeeld de Astra Sports Tourer of een auto voor Chevrolet (bijvoorbeeld de Orlando). Reilly wil daar voorlopig nog niet aan. Wel laat hij de optie open dat de opvolger van de Antara in Bochum gebouwd gaat worden. Deze auto moet in 2014 klaar zijn. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding