300.000 banen Europese auto-industrie in gevaar

De auto-industrie gaat de komende vijftien jaar een historische transformatie tegemoet. Als gevolg van geopolitieke en demografische veranderingen en trends in duurzaamheid, mobiliteit en technologie zal het zwaartepunt van de industrie verschuiven van Europa naar Azië. Maar liefst driehonderdduizend banen in de Europese auto-industrie zullen hierdoor binnen afzienbare tijd in gevaar komen. Dit blijkt uit onderzoek “Automotive landscape 2025”, van Roland Berger Strategy Consultants.

Zowel de productie als verkoop van auto’s zal de komende vijftien jaar steeds meer gaan plaatsvinden in Azië, zo blijkt uit het onderzoek. Deze verschuiving wordt versterkt door een groot tekort aan geschoolde arbeidskrachten in Europa en in de Verenigde Staten. "De vooruitzichten voor de Europese auto-industrie zijn hiermee zorgelijk te noemen," zegt René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland.

"In de toekomst is het noodzakelijk dat de auto-industrie meer aansluit bij andere industrieën," meent Seyger. "Hierdoor zullen nieuwe bedrijfsmodellen en partnerschappen ontstaan die de gevestigde orde gaan uitdagen." Daarnaast stappen spelers in de markt steeds meer af van gecentraliseerde organisaties en gaan ze zich steeds meer richten op een combinatie van wereldwijd bereik met aanpassingen aan de lokale behoeften en regelgeving.

Met de groeiende bevolking en toenemende welvaart stijgt het autobezit wereldwijd in de periode tot 2025. In de gevestigde markten zoals Noord-Amerika en Europa bedraagt dit echter maar 0,2% tot 4%. In landen als Brazilië, Rusland, India en China (BRIC) is deze groei veel sterker (tussen de 4% en 36%) als gevolg van de toenemende behoefte naar individuele mobiliteit. Roland Berger verwacht dat maar liefst 83% van de groei in de markt uit de BRIC landen komt.

Uit het onderzoek blijkt dat in 2025 de vraag naar goedkopere auto’s toe zal nemen, evenals de vraag naar kleinere auto’s uit het A/B segment. Dit geldt niet alleen voor Azië, maar ook voor Europa en de Verenigde Staten. Tegelijkertijd zullen auto’s in ontwikkelde landen hun aantrekkingskracht verliezen voor de jongere generatie. "Je ziet dat steeds meer mensen gaan voor no-nonse bij de aankoop van een auto. Daarnaast wordt het door de verstedelijking steeds minder essentieel voor mensen om een eigen auto te bezitten. Bovendien zijn auto’s niet meer het statussymbool dat ze vroeger waren. Een eigen auto is voor de jongere generatie geen must meer," zegt Casper Veenman, consultant bij Roland Berger in Nederland.

In 2025 zal elektrisch vervoer een vlucht hebben genomen. Eén op de twee auto’s zal dan volledig of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven. In het meest gunstige scenario nemen elektrische voertuigen in 2025 10% van de verkoop in beslag. Verbrandingsmotoren hebben echter nog steeds een aandeel van 50% en hybride voertuigen beslaan 40% van de verkoop. "Niet alleen fabrikanten en leveranciers, maar bijvoorbeeld ook energiebedrijven zullen dit gaan merken," aldus Seyger. Daarnaast zullen in 2025 veel voertuigen permanent internet hebben. "Met de digitalisering van vandaag de dag is dit onvermijdelijk. Door intelligente systemen kunnen auto’s straks met elkaar en de bestuurder communiceren."

Voor de studie "Automotive landscape 2025", uitgevoerd door Roland Berger Stategy Consultants,  sprak het strategisch adviesbureau met meer dan zestig deskundigen uit de auto-industrie en andere verwante organisaties wereldwijd. Roland Berger voerde de interviews in samenwerking met Amrop uit, een vooraanstaand executive search bedrijf.

Zie ook http://www.rolandberger.nl/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

je hoeft geen wonderdocter te zijn of paragnost om te voorzien dat productie en afzet in verhouding tot de USA en Europa op een ander continent c.q. Azie en met name China zal gebeuren. zij slaan in grote stappen onze marktontwikkeling over. tegelijk zijn de demografische ontwikkelingen debet aan het te verwachten tekort. gelijktijdig lopen onze arbeids- en overige kosten op. kostprijstechnisch gaan we versneld achterlopen. ook logistieke kosten en effciency maken dat je daar moet zijn waar de markt is. zo is er nog een toekomst voor de productielijn voor Opel fabriek in Antwerpen (en mogelijk nog anderen). slechts niches en massa kan op bescheiden schaal voor Europa behoiuden blijven. NB: er bestaat al productie overcapaciteit tov de vraag in West-Eur.

Geplaatst door: H. Warmenhoven op
300.000 banen Europese auto-industrie in gevaar - Automobielmanagement.nl

300.000 banen Europese auto-industrie in gevaar

De auto-industrie gaat de komende vijftien jaar een historische transformatie tegemoet. Als gevolg van geopolitieke en demografische veranderingen en trends in duurzaamheid, mobiliteit en technologie zal het zwaartepunt van de industrie verschuiven van Europa naar Azië. Maar liefst driehonderdduizend banen in de Europese auto-industrie zullen hierdoor binnen afzienbare tijd in gevaar komen. Dit blijkt uit onderzoek “Automotive landscape 2025”, van Roland Berger Strategy Consultants.

Zowel de productie als verkoop van auto’s zal de komende vijftien jaar steeds meer gaan plaatsvinden in Azië, zo blijkt uit het onderzoek. Deze verschuiving wordt versterkt door een groot tekort aan geschoolde arbeidskrachten in Europa en in de Verenigde Staten. "De vooruitzichten voor de Europese auto-industrie zijn hiermee zorgelijk te noemen," zegt René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland.

"In de toekomst is het noodzakelijk dat de auto-industrie meer aansluit bij andere industrieën," meent Seyger. "Hierdoor zullen nieuwe bedrijfsmodellen en partnerschappen ontstaan die de gevestigde orde gaan uitdagen." Daarnaast stappen spelers in de markt steeds meer af van gecentraliseerde organisaties en gaan ze zich steeds meer richten op een combinatie van wereldwijd bereik met aanpassingen aan de lokale behoeften en regelgeving.

Met de groeiende bevolking en toenemende welvaart stijgt het autobezit wereldwijd in de periode tot 2025. In de gevestigde markten zoals Noord-Amerika en Europa bedraagt dit echter maar 0,2% tot 4%. In landen als Brazilië, Rusland, India en China (BRIC) is deze groei veel sterker (tussen de 4% en 36%) als gevolg van de toenemende behoefte naar individuele mobiliteit. Roland Berger verwacht dat maar liefst 83% van de groei in de markt uit de BRIC landen komt.

Uit het onderzoek blijkt dat in 2025 de vraag naar goedkopere auto’s toe zal nemen, evenals de vraag naar kleinere auto’s uit het A/B segment. Dit geldt niet alleen voor Azië, maar ook voor Europa en de Verenigde Staten. Tegelijkertijd zullen auto’s in ontwikkelde landen hun aantrekkingskracht verliezen voor de jongere generatie. "Je ziet dat steeds meer mensen gaan voor no-nonse bij de aankoop van een auto. Daarnaast wordt het door de verstedelijking steeds minder essentieel voor mensen om een eigen auto te bezitten. Bovendien zijn auto’s niet meer het statussymbool dat ze vroeger waren. Een eigen auto is voor de jongere generatie geen must meer," zegt Casper Veenman, consultant bij Roland Berger in Nederland.

In 2025 zal elektrisch vervoer een vlucht hebben genomen. Eén op de twee auto’s zal dan volledig of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven. In het meest gunstige scenario nemen elektrische voertuigen in 2025 10% van de verkoop in beslag. Verbrandingsmotoren hebben echter nog steeds een aandeel van 50% en hybride voertuigen beslaan 40% van de verkoop. "Niet alleen fabrikanten en leveranciers, maar bijvoorbeeld ook energiebedrijven zullen dit gaan merken," aldus Seyger. Daarnaast zullen in 2025 veel voertuigen permanent internet hebben. "Met de digitalisering van vandaag de dag is dit onvermijdelijk. Door intelligente systemen kunnen auto’s straks met elkaar en de bestuurder communiceren."

Voor de studie "Automotive landscape 2025", uitgevoerd door Roland Berger Stategy Consultants,  sprak het strategisch adviesbureau met meer dan zestig deskundigen uit de auto-industrie en andere verwante organisaties wereldwijd. Roland Berger voerde de interviews in samenwerking met Amrop uit, een vooraanstaand executive search bedrijf.

Zie ook http://www.rolandberger.nl/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

je hoeft geen wonderdocter te zijn of paragnost om te voorzien dat productie en afzet in verhouding tot de USA en Europa op een ander continent c.q. Azie en met name China zal gebeuren. zij slaan in grote stappen onze marktontwikkeling over. tegelijk zijn de demografische ontwikkelingen debet aan het te verwachten tekort. gelijktijdig lopen onze arbeids- en overige kosten op. kostprijstechnisch gaan we versneld achterlopen. ook logistieke kosten en effciency maken dat je daar moet zijn waar de markt is. zo is er nog een toekomst voor de productielijn voor Opel fabriek in Antwerpen (en mogelijk nog anderen). slechts niches en massa kan op bescheiden schaal voor Europa behoiuden blijven. NB: er bestaat al productie overcapaciteit tov de vraag in West-Eur.

Geplaatst door: H. Warmenhoven op